Mənəviyyatca güclü insanların etmədikləri 13 qayda
Mənəvi gücü fiziki güclə müqayisə etməyə çalışaq.…
Gora imansız getmək, bazara pulsuz
getməkdən yaxşıdır.
Atalar məsəli
Hər axşam azı bir saat piyada gəzirəm.
Gəzərkən paralel olaraq müxtəlif məsələlər barədə düşünürəm, müxtəlif vaxtlarda
baş vermiş hadisələri xatırlayıram, gələcəkdə yazmağı nəzərdə tutduğum
yazıların, hekayələrin süjetini qururam, başımda dayanmadan redaktələr
aparıram, cümlələrin, abzasların, hadisələrin yerini dəyişirəm və beləliklə
yazını, hekayəni başımda uzun müddət tam bişirirəm. Qalır başımda tam
bişirdiyim yazının, hekayənin üzünü köçürmək. Açıq şəkildə etiraf edim ki,
başımda tam bişirdiyim yazının, hekayənin üzünü köçürməyin özü belə mənim üçün
heç də asan deyil. “Asan deyil” sözü burada vəziyyəti dolğun ifadə etmir. “Asan
deyil” sözü burada xeyli dərəcədə yumşaq səslənir. Başımda tam bişirdiyim
yazının, hekayənin üzünü köçürmək mənim üçün xalis zülmdür, əzabdır.
Yazmamaq üçün özüm-özümə ən ağlagəlməz
bəhanələr uydururam, günü-günə, həftəni-həftəyə, ayı-aya satıram, hətta
xəstələnirəm, xüsusən tez-tez qrip oluram, başım, ayağım ağrıyır, bütün
oynaqlarım sızıldayır, gözlərim göynəyir, öskürürəm, öskürəndə kipriklərim,
qaşlarım tökülür, burnum axır, qulaqlarımda uğultu kəsilmir, ürəyimin döyüntüsü
artır, qarnım sancılanır, üzümü yara basır, əl barmaqlarım keyiyir, amma əsas
odur mütailədən qalmıram. Bu yaradıcı fərarilik artıq bütün bəhanələrim tükənənə
qədər davam edir.
Nəhayət, vəziyyət özümü zorla yazmağa
məcbur etmək həddinə gəlib çatır. Papağımı qarşıma qoyub özüm özümə başa
salıram ki, əgər yazmağa mövzun varsa, üstəlik yazını, hekayəni başında uzun
müddət tam bişirmisənsə, canın çıxsa da oturub onun üzünü köçürməlisən, başqa
yol yoxdur, bunu etməmək vicdansızlıq, hər şeydən əvvəl özünə qarşı xəyanətdir.
Yaxud da şəxsi həyatımda baş vermiş hansısa axmaq, absurd, qanqaraldan bir
hadisə, oxuduğum əsərdən hansısa bir təsirli səhnə (təəssüf ki, son illər
əsərlərdə təsir edən səhnələr nadir hallarda olur, təsir edə biləcək bütün
əsərləri dəfələrlə oxumuşam, artıq təsirli səhnələrə qarşı immunitet yaranıb)
məni yazmağa, daha doğrusu başımda tam bişirdiyim yazının, hekayənin üzünü
köçürməyə vadar edir. Heç bilmirəm bütün bu məşəqqətlər nəyə lazımdır, kimə
lazımdır? Yəqin ki, özümdən savayı heç kimə. Bu mənada şəxsən mən
“yaradıcılıqdan həzz alıram” deyən adamların səmimiyyətinə qətiyyən inanmıram.
Yaradıcılıqdan necə həzz almaq olar? Bunu başa düşməkdə çətinlik çəkirəm.
Yazmaq mənim üçün özünü ifadə etməyin yeganə formasıdır, məcburiyyətdir.
Yazmaqdan savayı əlimdən heç bir iş gəlmir. Allahın bir mismarını da divara
vura bilmirəm.
Yazmağa oturanda nə qədər hazır
vəziyyətdə olsam da, yazını, hekayəni başımda nə qədər bişirsəm də bəzən yazı
prosesində ortaya gözlənilmədən yeni söhbət çıxır, televiziya işçilərinin
təbirincə desəm, kadra gözlənilmədən yeni obraz girir. Yazı prosesində ortaya
gözlənilmədən, qəfildən yeni söhbətin çıxması, kadra yeni obrazın girməsi bir
tərəfdən baxanda, əlbəttə yaxşıdır. Bunun özü müəllif üçün bir növ uduşdur.
Yazı prosesi zamanı ortaya gözlənilmədən yeni söhbətin çıxması, kadra qəfildən
yeni obrazın girməsi yazının, hekayənin daha şirəli, canlı, əhatəli alınmasına
rəvac verir. Digər tərəfdən baxdıqda isə yazı prosesi zamanı ortaya
gözlənilmədən yeni söhbətin çıxması, kadra qəfildən yeni obrazın girməsi çox
pisdir. Durduğun yerdə adamın işi artır. Ortaya gözlənilmədən çıxmış,
əvvəlcədən nəzərdə tutulmamış söhbəti, kadra qəfildən girmiş obrazı kənara
itələmək, görməmək, iqnora qoymaq da mümkün olmur. Adam vicdan əzabı çəkir. Bir
işin altına girmisənsə, əlini bir işə bulamısansa bütün hallarda, nə olursa
olsun, o işi sona qədər maksimum məsuliyyətlə, maksimum peşəkarcasına
görməlisən. “Barmağının ucuyla iş görmək” özünə hörmət edən bəşər övladına
yaraşmır…
Deyilənə görə Kant hər axşam piyada
gəzirmiş. Özü də hər gün gəzməyə eyni vaxtda çıxırmış. Kant gəzməyə çıxanda
adamlar dəqiq bilirmiş ki, məsələn, indi saat səkkizdir. Hətta Kant gəzməyə
çıxanda adamlar saatların düzəldirmişlər. Bunun özü Kantın manyakal dərəcədə
dəqiq adam olmasının göstəricisidi. Bir gün Kant gəzməyə çıxmır. Hər gün eyni
vaxtda Kantı gəzməyə çıxdığını görməyə adət etmiş adamlar bərk həyacanlanırlar.
Elə düşünürlər ki, Kant ölüb. Ona görə gəzməyə çıxmayıb. Bəs əgər Kant
ölməyibsə, niyə gəzməyə çıxmayıb? Kanta gəzməyə çıxmağa nə, hansı səbəb mane
ola bilər? Heç bir tutarlı səbəb, heç bir tutarlı ehtimal adamlarin beyninə
girmir. Həyacanlanmış adamlar gəlirlər Kantın evinə. Görürlər ki, Kant ölməyib,
sağ-salamatdır, oturub Jan Jak Russonun hansısa əsərini oxuyur. Səhv etmirəmsə,
yaddaşım məni aldatmırsa “İctimai müqavilə”ni. Kant əsərin içinə o dərəcədə
girib ki, gəzməyə çıxmağı unudub. Bəh, bəh, bəh… Nə qəşəng söhbətdir. Əlbəttə,
söhbət xeyli şişirdilib. Amma şişirdilsə belə, qəşəng, xoş niyyətlə şişirdilib.
Bax, hər şeyin qəşəngi adamın ürəyinə beləcə yağ kimi yayılır.
Günəşi küləş başa düşməyə, hər şeyi
hara gəldi, necə gəldi yozmağa vərdiş etmiş adamlar indi elə fikirləşməsinlər
ki, hər axşam gəzməyə çıxmaqla və Kantla bağlı bu gəzmək söhbətini araya dürtüb
yazmaqla özümü Kanta oxşadıram. Belə bir fikrim yerli-dibli yoxdur. Çinlilərin
mükəmməl bir məsəlini çoxdan qulaqlarımda sırğa eləmişəm: “Eyni yastığa baş
qoymaq, o demək deyil ki, eyni yuxunu görəcəksən”. Bizim dildə desək, Kantın
ayaqqabısını geyinə bilərsən, amma onun yerişini yeriyə bilməzsən. Yaxşı
yadımdadır, Rüstəm Behrudi Dostoyevskinin ev muzeyində Dostoyevskinin yazı
masasının arxasında oturub şəkil çəkdirmişdi. Sifətinə də elə ifadə vermişdi
ki, guya elə indi, bu dəqiqə “İdiot” səviyyəsində bir əsər yazmağa başlayacaq…
Sadəcə Kantın hər gün gəzməyə çıxması
barədə əhvalat yazı prosesində yadıma düşdü. Fikirləşdim əhvalat yazının
mövzusuna hardasa uyğundu, bu əhvalat yazıya, süjetə heç bir xələl gətirməz,
əksinə yazıya böyük ehtimalla əlavə şirə, canlılıq qata bilər və ona görə də
ərinməyib əhvalatı yazdım. Kant qəfildən kadra girdi. Onun haqqında yazacağımı
əvvəlcədən nəzərdə tutmamışdım.
Üç gün əvvəl adətimə uyğun olaraq
axşam çağı yenə piyada gəzməyə çıxmışdım. Bir saat gəzəndən sonra üz tutdum
bazara tərəf. Dedim gedim bir az göy-göyərti, mer-meyvə alım. Xoşum gəlir
bazarlıq eləməkdən. Bazarlıq eləmək, sıraların arasında gəzmək, alıcılara,
satıcılara, məhsulların düzülüşünə baxmaq ən sevdiyim məşğuliyyətlərdən
biridir. Bazarlıq edəndə, bazarda pul xərcləyəndə stress atıram, gümrahlaşıram,
dirçəlirəm, özümü kişi kimi hiss edirəm. Ozan dili yüyrək olar. Artıq
bazardayam. Yemiş alıram. Yaşıl köynək geyinmiş yemişsatan arvad, belə deyək,
sayı son illərdə qəddarcasına azalan köhnə arvadlardandır. Koloritdir
başdan-ayağa. Əsl баба–dır. Sevirəm bu sözü. Çox müsbət enerjili sözdür. Korney
Çukovskinin Qorki haqqında yazdığı xatirələrdə oxuduğum bir əhvalatdan sonra баба
sözünü daha çox sevməyə başladım. Həmin əhvalat belə olmuşdur.
Deməli əhvalat baş verib inqilabın ilk
illərində, hətta dəyəsən ilk aylarında. Bir gün səhər Korney Çukovski Qorki ilə
küçədə addımlayanda yolun qırağında, pilləkəndə oturmuş bir arvad görürlər.
Arvad növbədən təzə çıxıbmış. Gecə haranısa, hansısa anbarı zadı qoruyurmuş.
Tüfəngini divara söykəyib, güzgüyə baxaraq sir-sifətini, saçını qaydaya
salırmış. Qorki düşünür ki, arvadın başı qarışıb sir-sifətinə, saçına və tüfəng
yaddan çıxıb. Proletariatın böyük yazıçısı istəyir arvadla məzələnsin. Sakitcə
yaxınlaşır tüfəngə. Əlini tüfəngə sarı uzadanda arvad üzünü Qorkiyə tərəf
çevirmədən qətiyyətlə deyir: “Toxunma, tutub səni cıraram”. Söhbətə Korney
Çukovski qarışır. Korney Çukovski elə fkirləşir ki, arvad Qorkini tanımayıb.
Yaxınlaşır arvada və ona Qorkinin kim olduğunu başa salmaq istəyir. Hərçənd
Qorki həmin vaxtlar çox məhşur idi. Xüsusən inqilabi təbəqənin nümayəndələri
onun əsərlərini çox sevirdilər.
Korney Çukovskinin söhbətə müdaxiləsi
heç bir nəticə vermir. Arvad Korney Çukovskiyə deyir ki, gözüm aydın bu adam
yazıçıdır, gözüm aydın Qorkidir, bah bilməmişdik, filankəs ki, deyil. Arvad o
vaxtlar çox tanınan, amma yazdıqları ciddi oxucular tərəfindən ciddi ədəbiyyat
nümunələri kimi qəbul olunmayan, təxminən bizim Varis, Elxan Elatlı, Qaraqan,
Rəşad Məcid kimi (bu adamların adını oxucuda vəziyyət haqqında müəyyən
təəssürat yaratmaq üçün sadaladım, başqa heç bir niyyətim yoxdur) bir adamın
adını çəkir. Qorki və Korney Çukovski görürlər ki, bu arvad yaman yava
arvaddır. Susaraq yollarına davam edirlər. Heç birisi danışmır. Bir müddət
sonra Qorki deyir: “Avtoritetnaya baba”. Əhvalat yadımda belə qalıb. Necə
yadımda qalıbsa, elə də yazdım. Çukovski bu əhvalatı çox gözəl qələmə alıb.
Babat kef eləmişdim o əhvalatı oxuyanda. Korney Çukovskinin yazıçılar haqqında
xatirələrdən ibarət kitabını tərcümə etmək üçün verdim ifritə Günel Mövluda,
onun da üzü ağ olsun, kitabi itirdi və özünü də elə apardı ki, guya heç nə
olmayıb, hər şey elə belə də olmalıdır…
Harda qalmışdıq? Bazardayam. Yemiş
alıram. Yemişsatan arvad tərəzini mənə tərəf tutur. Tərəzinin əqrəbini mənə
göstərmək istəyir. Yəni bax, düz çəkmişəm. Mən üzümü kənara çevirdim.
Yemişsatan arvad dedi: “Tərəziyə bax”. O, bu sözü deməklə futbol şərhçilərinin
təbirincə desəm mənə gözəl ara ötürməsi verdi.
Ona dedim ki, bəxtim gətirib, mən
gəncliyimdə köhnə kişilərlə çox məclislərdə olmuşam. Onların söhbətlərindən çox
şeylər öyrənmişəm. Öyrəndiyim şeylərdən biri də budur ki, kişi bazarda qəpik –
quruş söhbəti eləməz. Pulun varsa get bazara. Yoxdursa, otur evində. Əsl kişı
heç vaxt tərəziyə baxmaz. Mən heç vaxt tərəziyə baxmıram. Satıcı mal çəkəndə
üzümü kənara çevirirəm. Güya nə olacaq? Lap uzağı üç yüz qram aldadacaq. Qoy
aldatsın. Təki belə şeylərdə aldanaq. Yekə-yekə kişilər utanmırlar, bazarda
qəpik-quruş sohbəti edirlər. Mal çəkiləndə gözlərin zilləyirlər tərəziyə. Bu
rüsvayçılıqdır. Yekə-yekə kişilər bazarda beş-üç qəpiyin davasını aparırlar,
amma həyatda elə şeyləri itirirlər ki, o şeyləri heç bir pulla geriyə qaytarmaq
olmaz
Yemişsatan arvad bu sözləri eşidəndə
rəsmən əridi. Dedi, gözəl sözlər deyirsən. Kişi qalmayıb. Yoxdur kişi…
Sən demə bu arvadın ürəyi lap dolu
imiş. Onun qəpik-quruş davası aparan, gözünü tərəziyə zilləyən kişilərin
ünvanına dediyi bütün sözləri təəssüf ki, burda yaza bilməyəcəm.
Lakin bu qısa, kifayət qədər
əhəmiyyətli dialoqun nəticəsində biz bir-birimizdən xeyli razı qaldıq.
Yemişsatan arvada ədəblə baş əyib bazarı yüksək əhval-ruhiyyədə tərk etdim.
Əhval- ruhiyyəm o dərəcədə yüksək idi ki, əlimdəki zənbillərin ağırlığını evə
çatana qədər hiss etmədim. O əhval-ruhiyyə hələ də vücudumu tərk etməyib.
Oxuduğunuz bu yazını da həmin əhval-ruhiyyənin təsiri altında yazmışam.
Əlbəttə, bu yazıda böyük bir hikmət vardır, anlayanlar bilər və gözünün ucuyla
görənlər ibrət dərsi götürər!