Noam Çomski – Televizorları söndürün
Kütləvi informasiya vasitələrinin köməyilə &…
Fransız bir astroloq, astrologiyanın dəqiqliyini yoxlamaq
məqsədiylə verdiyi ünvana anadan olduğu yeri və tarixi göndərənlərin bürclərinə
görə pulsuz xarakter təhlillərini edəcəyini bildirən elan verir. Ona yazan 150
nəfərin hər birinə eyni “bürcə görə xarakter təhlilini” və təhlilin nə qədər
doğru olduğunu bildirmələri üçün bir anket göndərir. Respondentlərin 94%-i
analizin onları müxtəlif dərəcələrdə xarakterizə etdiyini bildirirlər. Əslində
bu təhlil qatil Dr. Petiotun xarakter təhlilidir. Bir ulduz falçısı müştəriləri
ilə görüşmədiyi halda bu qədər irəli gedə bilirsə, detallara diqqət edə bilən
təcrübəli bir falçının müştərilərini hansı dərəcəyə qədər təsiri altına
alacağını düşününmək çətin deyil.
Aşağıda “hazır profil” deyilən və hərkəsin özünə asanlıqla aid edə
biləcəyi, ulduz falı mətbuatında rast gəlinən “bürcə görə xarakter təhlili” var:
“Bəzən açıq, incə və sosial, bəzən qapalı, təmkinli və uzaqsınız.
Başqalarına sirr vermənin doğru olmadığını düşünürsünüz. Dəyişiklik və
müxtəlifliyi sevir, məhdudlaşdırmalarla qarşılaşmağı sevmirsiniz. Kənardan
disiplinli və kontrollu görünsəniz də daxilən narahatsınız. Xarakterinizin zəif
tərəfləri olsa da bunları kompensasiya etməyi bacarırsınız. Öz xeyrinizə
istifadə etmədiyiniz böyük bir potensiyalınız var. Özünütənqidə meyillisiniz.
Digər insanların sizdən xoşlanmalarına və sizə heyranlıq duymalarına
ehtiyacınız var”. Ayrılıqda hər bir insan bu xüsusiyyətlərin onun bürcünə aid
olduğunu asanlıqla düşünər, çünkü bunlar bütün insanların bölüşdüyü ortaq
xüsusiyyətlərdir. Ulduzlara astrolojik olarak inananlar, ulduzların həm onların
xarakterini müəyyən etdiklərinə həm də həyatları boyunca onların həyatlarını
istiqamətləndirdiyinə inanırlar.
Ölkəmizdə ulduz falı ilə bir peşə olaraq məşğul olan xeyli insan
və onların çoxsaylı müştəriləri var, ulduz falı qəzetləri və kitabçaları çap
olunur, gündəlik, aylıq və rüblük ulduz falları yayınlanır, avtonom ulduz falı
mətbuatı formalaşır. Bir çox insan qəzetlərin təkcə son səhifəsinə, sadəcə
ulduz falı oxumaq üçün baxır, qəzetlər ulduz falından istifadə edib insanlara
xəbər oxutmağa çalışırlar.
Ulduz falına inananlar bir insanın anadan olduğu tarixə görə ona
müxtəlif ulduz topluluqlarının (bürclərin) müxtəlif təsirlər göstərdiyinə və bu
təsirin ömür boyu davam etdiynə-bir növ bürc determinizminə- inanırlar. Bizə ən
yaxın ulduzlar Alfa Centauri sistemindəkilərdir. Bu ulduzlar Günəşə 4.27 işıq
ili məsafədədir (bir işıq ili, saniyədə 300,000 km yol qət edən işiğın bir ildə
getdiyi yoldur, Alfa Centauridən bizə olan məsafə 40,000,000,000,000 km-dir).
Bu qədər uzaqda olan bir ulduz insana hansı mexanizmlə təsir edə bilər? Ulduz
falından danışılırsa, özü də bir ulduz olan günəşin təsirlərindən niyə bəhs
edilmir? Mars və Saturn kimi planetlərin təsirindən danışılırsa niyə ulduz falı
deyilir? Bürcləri tərtib edənlər ulduzla planetin fərqini anlamamışdılar. Çünkü
qədim dövrdə sadəcə astronomiya inkişaf etmişdi, ulduzla planetin fərqini
anlamaq üçünsə astrofizika bilmək vacib idi. Astrofizika yoxkən astronomik
müşahidələri astrologiyanın xidmətinə vermək nisbətən asan idi.
İnsanları doğum tarixinə görə müxtəlif bürclərə böldükdə təbiətin
insanın yaratdığı təqvimdən xəbəri olmadığını yaddan çıxarmamaq lazımdır,
insanların yaratdığı müxtəlif təqvimlər vardır və bunlar şərtidirlər. Bürclər
insan xarakterini müəyyən etsəydi cəmi 12 tip insan olardı və onları idarə
etmək üçün bu qədər dinlər və siyasi sistemlər icad edilməzdi, insanı anlamaq
üçün humanitar elmlər bu qədər müxtəlif nəzəriyyələr ortaya atmazdılar, sosyal
elmlərdə insanın davranışını hansı dərəcədə təbiətin, hansı dərəcədə sosial
mühitin müəyyən etdiyi mübahisələri aparılmazdı. İnsan tamamən təbiətin əsəri
olaraq qəbul edilərdi. Əgər 12 tip insan olsaydı onda 7 milyard insanın
gündəlik həyatı 12 müxtəliflik göstərərdi, məsələn 600 milyona yaxın insan eyni
gündə “ziyarətə getmək” məsləhətinə əməl etməli olardılar.
Ulduzların teleskop kəşf olunmamışdan əvvəl müxtəlif bürclərdə
toplanması da dəqiq sinifləndirmə deyildi, çünkü daha parlaq və uzaq olan ulduz
daha yaxın və sönük olan ulduzdan daha yaxın görünür. Bürclərə görə ulduz falı
hələ astronomiyanın astrologiyadan ayrılmadığı vaxtlarda yaranıb və müasir
biliklər əsasında ulduz qruplarının insanlara təsiri mümkün hesab edilmir.
Astrologiyanın elmiliyi aparılmış müxtəlif sınaqlarla rədd edilir (Carlson
eksperimenti, Dean və Kelly testləri, Silverman anketləri). Əslində iddialarına
özləri inansalar, falçılar üçün böyük bir fürsət mövcuddur, bunun üçün testə
cəsarət etmək lazımdır. Amerikadakı “James Randi” Fondu müstəqil müşahidəçilər
qarşısında hər hansı paranormal bacarıq (münəccimlik, telepatiya, telekinezi,
astral səyahət, levitasiya vs.) yaxud hadisə nümayiş etdirən şəxsə 1 milyon
dollar mükafat vəd edir. Özünə güvənən falçılar bu testdə iştirak edə və
asanlıqla zəngin ola bilərlər. Konkret ulduz falçısı isə əks istiqamətdə-bəzi
xarakteristik xüsusiyyətlərinə görə insanın doğum tarixini dəqiq bildirərək bu
mükafatı qazana bilərlər. Ulduz falçıları insanların hər gün üzləşdiyi
qayğıları-mübahisələr, sağlamlıq problemləri və maddi çətinliklər-hər dəfə
fərqli bürcün ayağına yazaraq və sanki öncədən xəbər verirmişlər kimi
insanların onlara inanmalarını təmin edirlər. İstənilən adam “yolda diqqətli
ol”, “sağlamlığına diqqət et”, “pulu az xərclə” məsləhətini öz üstünə götürər.
Yenə də nəzərə alaq ki yerin spin oxu hər 26,000 ildə bir dəfə tam dövr edir,
bu rəqəmi 12-yə böldükdə təxminən 2 min ildən biraz artıq zamanda bürclərin
yeri bir bürc qədər sürüşür. Deməli biz öz bürcümüzü oxuyarkən yanılırıq, əslində
bir əvvəlki və ya sonrakı bürcü oxumalıyıq.
Ulduz falına inanmaq insanın zehni olaraq mifolojik dövrdə
yaşamasının bir təzahürüdür, insanın hələ elmi düşüncəni kəşf etmədən əvvəlki
zehniyyətdə olduğunun göstəricisidir. Elmsiz cəmiyyətlərdə (daha doğrusu icmalar),
həmçinin Şərq xalqlarında qismət anlayışı geniş yayılıb, ona görə də Afrika
kimi Şərqin də xəritəsi Qərbin əlindəki xətkeşlə çəkilir. Şərq ökələri həmişə
problemi özlərindən kənarda görür, konspitariv gücləri ittiham edirlər. Ancaq
etdikləri sadəcə ittiham olduğu üçün yenə də fərqli güclərin, amma bu dəfə real
olan və fərqinə varmadıqları güclərin əlində oyuncaq olurlar. Bir “amor fati”
məktəbi olan Stoaçıların tanınmış nümayəndəsi Epiktet ayağını maşa ilə buran
ağasına etiraz etməmiş, ağası ayağını sındırdıqdan sonra sakitcə “ayağımı
sındırdın” demişdi. Bir çox hallarda insanlar ayaqlarının sındırıldığının belə
fərqinə varmırlar.
Bütün şərq xalqları kimi Azərbaycanda da qədər və qismət anlayışı
geniş yayılıb. Ulduz falçısı, falçı, pir, cindar, molla yanına gedənlərin,
yuxuyozmalarına, dua və ulduz falına ümid bağlayanların sayı olduqca çoxdur. Bu
insanlar talelərinin təbiətüstü güclərin kaprizləri istiqamətində
sürükləndiyini düşünürlər. Qismət anlayışı bir çox insan və qurumlar tərəfindən
ən müxtəlif mənfəət və təsəlli səbəbiylə dəstəklənir.
Azərbaycanın ən çox sevilən şairlərindən olan Ramiz Rövşənin bir
“amor fati”, genetik determinizm fonunda fatalist şair olması təsadüf deyil.
Fatalist mühitdə Ramiz Rövşən çox sevilir və o da öz növbəsində fatalizmi
təbliğ edərək sevənlərinin gözləntilərini doğruldur. Bir cəmiyyət müəyyən
istedada sahib fərdi seçərək irəli çıxarır, o da öz növbəsində geriyə, cəmiyyətə
təsir edir. Yaz gecəsində ölmək istəyən, göy üzünün daş saxlamadığını böyük bir
hikmətmiş kimi anladan, qara paltarlı qadın arzulayan, ilan balasının böyüyüb
ilan olacağını faciə kimi görən, ay işığının ümidlərini doğrultmayan, qəbri
daman bu şairin peotikasının mərkəzi anlayışı təslimçilikdir. Şairin şerləri
insanın həyat eşqini öldürür, ona pessimiz, qaramat aşılayır, taleyi
lənətləməkdən başqa yol göstərmir, əlini və həvəsini həyatdan soyudur (hətta
“bilsək dünyaya gəlməzdik, analar aldatdı bizi”). Pessimist olsa da heç
şübhəsiz Ramiz Rövşən uğur qazanmış şairdir, ancaq şairin bədii atmosferi
animist bir psixoloji sferada qurulub. Demək olar ki burada təbiətdən qoparaq
dövləti və elmi kəşf etmiş, vətəndaşlıq bağı ətrafında cəmiyyət qurmuş müasir
insanın duyğuları yoxdur. Əslində yaradıcılığı fatalizmə həsr olunmuş
sənətkarlarımız çoxdur. Ən çox sevilən musiqiçilərimizin kədərli və pessimist
solo ifaçıları olduqları təəccüblü deyil. Hətta digər populyar və gənc
şairlərin belə göyüzü, ölüm, Əzrayıl, kəfən, edam temalı yerlə-göylə əlləşən
şeirləri də fatalizmə qarşı deyinmələrdir ki sonunda təslimçilik ruhundadır,
baş əymiş insanın mızıltılarıdır. Dəyişilməz bioloji sona qarşı mənasız poetik
“üsyan” əsrlərdir şərq insanını mürgülədir. Dəyişməz təbiət qanunları ilə
dəyişdirə biləcəyi insani vəziyyət arasında ayrım edə bilməmək də zehni
acizliyin bir təzahürüdür. Nəticədə isə həyatdan qorxduğu üçün həyat təcrübəsi
olmayan xeyli kədərli “müdrik” insan var. Ən çox kədərləndirən ən çox hörmət
ediləndir.
Ancaq insan mədəniləşməklə, yazılı mədəniyyət qurmaqla, sənaye
öncəsi toplum olmaqdan sənayeləşmiş topluma keçməyə başlamaqla təbiəti kontrol
etmək üçün elmi, insanları institutlarda qruplaşdırıb vahid məqsədə xidmət
etmək və kontrol etmək üçün dövləti yaradıb. Loto ilə kimsə zəngin ola bilər,
ancaq bütün ölkə loto ilə zənginləşə bilməz, iqtisadi qurumlar düzgün təşkil
olunmalı, insanlar harada ola biləcəklərini görə bilməli və sosyal hərəkətlilik
imkanlarına sahib olmalıdırlar. Elmin və dövlətin yaranması, dinə öz yerinin
göstərilməsi həm də insanın öz taleyinə sahib çıxmasıdır. Həyatda dəyişdirilə
biləcək və dəyişdirilə bilməyəcək gerçəkləri fərq etmək, ölüm kimi dəyişməz
olayı təbii qəbul etmək, həyat yolu kimi dəyişdirilə biləni isə sivil yollarla
dəyişdirmək lazımdır. Ən önəmlisi bu fürsətin və fərqi görən ağılın olmasıdır.
Respublikadan dini dövlətə çağırış edənləri də insanları talelərini başqalarına
əmanət etməyə çağıranlar kimi qəbul etmək olar. Təriqətlərin şəxslərə bağlı
olması və şəxslərin də başqa şəxslərə bağlı olması bilinən həqiqətdir. Dövlət
dindən sonrakı mərhələdir, göydən ümidini üzən insanların yaratdığı qarşılıqlı
dayanışma qurumudur. İnkişaf etmiş cəmiyyətlər də əvvəl sehrə, sonra duaya ümid
etmişdilər, nəhayət doğru yolun dövlət və elm olduğunu anladılar.
Şəhərin kirli havasında ulduzlar daha az parıldayır, şəhərdə
yaşayıb ulduz görmək istəyənlər bunu nəzərə almalıdırlar. Şekspir demişkən
“Qəbahət insanlarındır, ulduzların deyil”.
Yalçın İslamzadə
Azlogos.eu