“Qırmızı Papaq” haqqında nağıl
Erik Bernin “İnsanların oynadıqları oyunlar, oyu…
60 yaşlarında müxtəlif xəstəliklərdən əziyyət çəkən
bir qadın. Adı Janina-dır, amma öz adına nifrət edir. Tənha yaşayır. Gecələr
ayaqlarını yuyub yatır ki, işdir birdən nəsə qanqaraçılıq olsa, təcili yardım
maşınına qoyularkən, təmiz olsun. Yuxu problemi var, yatmazdan əvvəl bir neçə həb
atır. Günlərin bir günü gecənin yarısında isə o, yuxudan qapısının var güclə
döyülməsinə ayılır. Qadın dərhal əl altında saxladığı bibər spreyi ilə
silahlanır, amma qorxmağa gərək yoxdur, qapını döyən onun qonşusu, özü kimi tənha
yaşayan kişidir. Qadın qapını açanda kişi xəbər verir ki, digər qonşuları, özləri
kimi tənha yaşayan adam ölüb. İkisi bıçaq kimi kəsən şaxtalı, qarlı havada
bir-birlərinə qoşulub qəfil ölən qonşu, YekəAyağın evinə yollanırlar.
Polşa sənətkarlığı ilə elə də yaxından tanış deyiləm, xatırlamağa çalışıram: Boleslav Prusun “Firon”, Çeslav Miloşun “Kölə edilmiş ağıl” əsərlərini oxumuşam, səhv etmirəmsə, Polşa kinematoqrafiyasından da cəmi iki filmə - “Znaxor” və “İda”ya baxmışam. Oxuduqlarımdan, baxdıqlarımdan zövq alsam da, bir şeyi etiraf etməliyəm ki, Polşa istehsalı olan daha nəyəsə baxmaq, nəyisə oxumaq kimi bir həvəsim olmayıb, bu ölkə mənə həmişə qaranlıq və qaramat görünüb, ona görə. Son illərdə Polşaya tələbə və işçi qüvvəsi kimi axışan azərbaycanlılardan eşitdiklərim də gümanlarımı təsdiqləyib. Deyilənə görə, avtoritar meyilli hökumətləri var, cəmiyyət daxilində güclü ksenofobiya, patriarxallıq, irqçlik, hətta anti-semitizm meyilləri mövcuddur.
Romanın baş qəhrəmanı Janina Duszejko Polşanın Çexiya ilə sərhədindəki ucqar bir kəndində
tənha yaşayır. Qadın astrologiya azarına tutulub, ulduzların hərəkətiylə
insanların talelərini müəyyənləşdirməyə çalışır, qışda kənddə boş qalan varlıların
evlərinə göz-qulaq olur, vaxtının bir qismini məktəbdə uşaqlara ingilis dili dərsi
verməklə, qalan qismini də keçmiş şagirdi Dizzi ilə birlikdə ingilis şairi
Bleykdən tərcümələr etməklə keçirir. Yeri gəlmişkən romanın adı da Bleykin cəhənnəmi
təsvir edən bir misrasından götürülüb.
İlk baxışda Janina kimi qadınlara qətiyyən əhəmiyyət
verməzsən, yaşı ötmüş, zəhlətökən bir qadındır o. Bununla belə, Janinanın da öz
mürəkkəb dünyası var: münəccimliyi, qəribə nəzəriyyələri, insanları özünün
qoyduğu adlarla (YekəAyaq, ƏcaibTop, XoşXəbər) çağırması, heyvanları insanlardan
üstün tutmasıyla o, “başı qaçmış” yaşlı qadın; mühədis keçmişiylə, Bleyki
oxumasıyla, sağlam mühakimələriylə və mərhəmətiylə isə ağıllı qadın təəssüratı doğurur.
İnsanların bir qismi onu dəyərli hesab edir və qayğısına qalır, digərləri isə
başdanxarab hesab edir və ondan yaxalarını qurtarmağa çalışırlar.
“Müəyyən yaşa çatanda, insanların bizə getdikcə daha
az səbrsiz olması faktı ilə barışmaq çətindir. Əvvəllər mən tələsik razılıq
vermək, göz kontaktından yayınmaq, başdan eləmək, saata baxmaq və tutuquşu kimi
“hə, hə, hə” sözlərini təkrarlamaq kimi hərəkətlərin mövcudluğundan və mənasından
tamamilə xəbərsiz idim. İndi isə mən cəmi bircə ifadəni nəzərdə tutan bütün bu
performansı başa düşə bilirəm: “Qoca qaltaq, imkan ver, yaşayaq”. Mənə həmişə
maraqlı olub, görən bir boynu-buxunlu, yaraşıqlı kişi eynən mənim dediklərimi
desəydi, eyni rəftarı görərdimi? Yaxud da mamlı-matan bir brünet?”
Janinanın yaşadığı yer ənənədən irəli gələn ovçuluğun
geniş yayıldığı bölgədir. Janinanın isə heyvanlara qarşı hüdudsuz sevgisi var.
“Kədər, mən hər bir ölən heyvan üçün böyük kədər və
hüdudsuz matəm hissləri yaşayıram. Bir dərd qurtaranda, digəri başlayır, onda
görə də mən daim matəm içindəyəm. Bu, mənim təbii halımdır.”
Janina heyvanların ovlanması və öldürülməsi faktı
ilə heç cür barışa bilmir, bu işi görən adamlarla dava edir, əksəriyyət qadını
“başı qaçmış” hesab etdiyindən, ona məhəl qoyulmur. Lakin birdən kənddə mistik
hadisələr baş verməyə başlayır: əvvəlcə qeyri-leqal ovçuluqla məşğul olan,
heyvanları xüsusi qəddarlıqla öldürən YekəAyaq ölür, ondan sonra heyvan
qaçaqmalçılığı ilə məşğul olanlarla əməkdaşlıq edən polis rəisi ölür, ondan
sonra heyvan ticarətçisi, ondan sonra ovçular dərnəyinin sədri ölür. Bu müddət ərzində
isə Janina polisə və ətrafdakı insanlara ölümlərin arxasında heyvanların
dayandığını və onların cinayətkarlardan qisas aldığını deyir. Buna sübut kimi o,
ölüm hadisələrinin hamısının heyvanlarla əlaqəli olmasını, meyitlərin yanında heyvan
izlərinin aşkarlanmasını göstərir.
“- Sizin insanlardan daha çox heyvanlara yazığınız gəlir.
-
Bu doğru deyil. Mən hər ikisinə
görə kədərlənirəm. Amma heç kim müdafiəsiz insanlara atəş açmır, - deyə, həmin
axşam mən Şəhər Mühafizəsinə dedim və əlavə etdim: ən azından indiki dövrdə.
-
Düzdür. Biz qanunlara riayət edən ölkəyik, - mühafizəçi təsdiq etdi.
O, yaxşı təbiətli və cazibəsiz birinə bənzəyirdi.
-
Ölkə haqqındakı ən böyük həqiqəti onun heyvanları göstərir, - dedim:
Ölkənin heyvanlara olan münasibəti. Əgər insanlar heyvanlara qəddar
davranırlarsa, heç bir demokratiya onlara kömək edə bilməz, faktiki olaraq, heç
nə kömək edə bilməz”.
Yaşadığımız dünya, ətrafımızdakılar və özümüz mürəkkəb, dolaşıq və qeyri-müəyyənik. Nəyin yaxşı, nəyin düzgün olduğuna dair hərənin bir inancı var və hər kəs də öz inancını həqiqət bilir. Tokarçuk “Xışını ölülərin sümükləri üzərindən sür” romanının "başı qaçmış qadın" qəhrəmanı ilə oxucuya inanclarını sorğulayacaq provokativ suallar verir, ağıl ilə dəliliyin, ədalət ilə ədalətsizliyin, inanc ilə həqiqətin sərhədlərinin necə şəffaf olduğunu göstərir. (Yeri gəlmişkən, Tokarçuka Nobel mükafatı "sərhədləri aşmağı həyat forması kimi ifadə edən və ensiklopedik ehtirasla nəql edən təxəyyülünə görə" verilib.) Sənin üçün adi, hətta əhəmiyyətsiz görünəcək şeylər bir başqası üçün hüdudsuz kədər mənbəyi, bağışlanılmaz cinayətdir və onun da özünə görə haqlı tərəfləri var.
Bir romanın yaxşı və pisliyini ölçmək üçün də hərənin bir meyarı var, mənim üçünsə əsas meyarlardan biri bizi gecəli-gündüzlü yuxumuzdan ayıldıb həqiqəti bir anlıq da olsun göstərmək, ən azından buna cəhd etmək cəhdidir. “Xışını ölülərin sümükləri üzərindən sür” romanını təkcə ləzzətli oxunuşuna görə deyil, ilk baxışda bizə yad və əhəmiyyətsiz görünəcək nəsnələrin, anlayışların və insanların içində bizim görə bilmədiyimiz həqiqətlərin gizləndiyini göstərmək cəhdinə görə bəyəndim. Biz bu həqiqətləri niyə görə bilmirik? Janinanın nəzəriyyələrindən biri belədir:
Cavid Ramazanov