Əxlaq
Ölkədəki siyasi durğunluq müstəqil mediada v…
Bir dostla, yoldaşla istirahət məqsədiylə görüşəndə söhbət etmək istədiyim
mövzular əsasən kitablarla, yazıçılarla, mütəfəkkirlərlə, sənətlə bağlı olur. Fəqət
görmüşəm və görməkdəyəm ki, bu söhbətlər onları xüsusi ehtirasla, vəcdlə maraqlandırmır.
Söhbətə candərdi reaksiya göstərməkləri, güclə də olsa, hiss olunur. Onları qınamaq
olarmı? Olmaz. Bu seçimləri, münasibətləri yanlışdımı? Deyil. Çünki ən müxtəlif
insanların maraq dairələri də çeşidli ola bilər. Hər insanı qıcıqlandıran
yaşantılar, proseslər, hadisələr digər insanlarınkından fərqlənə bilər və hər
insan da istər-istəməz, necə deyərlər, instinktiv olaraq həmin nəsnələr barədə
danışıb-eşitmək istəyir. Əslində tamamiylə təbii haldı və bu məqamla bağlı
dəyişiləsi nəyinsə olmadığını düşünürəm. Çünki bir insanın formalaşma
prosesinin, gələcəkdə necə fərd olacağının kökləri ana bətninə qədər uzana
bilər. Orqanizm ana bətnində olarkən belə qeyri-ixtiyarən cürbəcür qıraq
təsirlərə məruz qala bilər və bu, onun gələcəkdə yetkin fərd olarkən bir çox
şəxsi keyfiyyətlərini dəyişilməz dərəcədə, hələ ana bətnindəcə müəyyənləşdirə
bilər. Belə olduğu halda kimisə dərindən necə dəyişəsən və niyə dəyişmək
istəyəsən?
(Fəqət nadirən həmsöhbət olduğum
insanlar arasında intellektual sahələrdə çalışan yoldaşların da olduğunu nəzərə
alanda, düşüncə sənətiylə məşğul olmağa iddia edən və bunu bildirən həmin
insanların əksəriyyətinin təfəkkür aləmiylə bağlı söhbətlərdən darıxması
hərçənd xeyli təəccüblü görünür. Oxucu istəsə bu məsələ barədə düşünə bilər. Bəs
onlar nə üçün belə söhbətlərdən sıxılırlar, görəsən? Mənəvi məntiqə görə əksi
olmalıdı axı, elə deyil?)
Söhbət
edərkən görürsən ki, həmsöhbətin fikri, məsələn, ağıllı telefonunda qalıb. Bu onun
həmsöhbətinə qarşı nəzakətsizliyə yol verdiyini göstərə bilərmi? Bəlkə də hə.
Ancaq, yeri gəlsə, bu halı qeyri-təbii saymaya da bilərik. Deməli, onun daha
çox marağını çəkən mövzular telefonunun içindədir. Deməli, həmsöhbətimiz dövrün
texnoloji mühitinin bizi əhatələdiyi qaçılmaz manipulyasiyanın aşırı təsirindədir.
Bu halət, amerikalı alim və musiqiçi Jaron Lanyenin təbirincə söyləsək “pis işlər həyata keçirmək istəyən pis
insanların” fəaliyyətinin istənilən, gözlənilən, hədəflənən nəticəsi
deyildi, ola bilər ki, əvvəlcədən təxmin
olunmayan, proqnozlaşdırıla bilməyən gəlişatın nəticəsiydi. Kimsədə günah
axtarmağa gərək yoxdur. Üstəlik, sözügedən texnoloji gəlişmənin xeyli sayda
insana bəxş etdiyi avantajlar da var axı (Aşağıda biri barədə qısaca söhbət
açacağam).
Həm də kimsə
oturub, 21-ci əsrin ətrafımızı zahirən əlvanlaşdıran (zahirən cazibədar
nəsnələr daha cəlbedici olur) və deyəsən stressqovucu effekt göstərən
qlamur-əyləncə bolluğu içində yaşamaq varkən, qədimi kitablar, hansısa əski
müəlliflər, təkliyindən uzaqlaşıb təptəkliyə çəkilən və qıraqdan, çalışmaqla
məşğul olan biləyinin yaxınlığına sakitcə qoyulan fincandakı isti kofenin
buxarlanmasını seyr edirmiş kimi görünən, fəqət fikri-zikri ayrı yerdə olan və
zehnində yaranmağa başlayan mənzərənin təsirindən öz-özünə həzlə gülümsünən
yazarlar barədə uzun-uzun ürəkboşaltmaları dinləmək məcburiyyətində deyil.
Xüsusi
əhəmiyyəti olmayan xırda bir məqamı bölüşüm: əvvəllər məni qardaş adlandırıb
xətrimi çox sevdiyini söyləyən, sonralar karyerasında artmaq məqsədilə daha
üstün və faydalı hesab etdiyi insanların əhatəsinə yönələn və bu dəfə onları
özünə qardaş sayan, lakin bu gözləntisində xeyli yanılan əski bir yoldaş uzun zamandan sonra məni
görüşə çağırdı. Keçmiş yoldaşlıq xatirinə görüşə getdim, o isə oturub ancaq
yenicə ayrıldığı xanımdan və proses zamanı yaşadığı hansısa iztirablardan
danışdı.
Həmsöhbət
olan insanları imkan olduğu qədər dinləməyi sevsəm də, əski yoldaşımın
dərdlərini bu dəfə nəzakət xatirinə dinləyirdim. Məgər onun bu dərdi mənimçün
maraqlı idimi? Maraqlı olmalıydımı? Bu cür şəxsi problemlər nə üçün cəlbedici
olsun? Söhbət bunda deyil, başqa məqama diqqət çəkmək istəyirəm: yəni demək
istəyirəm ki, bax, bu keçmiş yoldaşın açdığı həmin mövzu mənə görə əslində necə
maraqsız idisə, yaxud belə deyim, ən azından mənimçün heç bir estetik anlam
daşımadığı üçün cüzi dərəcədə maraq daşıyırdısa, mənim kitablar, yazıçılar,
filosoflar barədə açacağım söhbət də onunçün eyni dərəcədə maraqsız olacaqdı.
Təbii hal sayılmazmı?
"Hamı kitab oxumalıdır!" (çox
maraqlıdır ki, tutalım, bədii ədəbiyyatla ümumi maarifləndirmə prosesi necə
həyata keçir və keçə bilər? O mexanizm, görəsən, necə işləyir? Məgər bədii
ədəbiyyat kütləvi maarifləndirmə vasitəsidirmi?), "Dünyanı ...... xilas edəcək!" və bu kimi sayları xeyli olan
hökmlər, iddialar, imperativlər də mənə görə
çox dayaz mülahizələrdir (Qənaətimi necə bölüşüm ki, əksini düşünən oxuculara
kobud gəlməsin deyə bir az düşündüm, fəqət ifadə üçün “dayaz” kəlməsindən başqa
kəlmə tapmadım. Bu gərgin vəziyyətdən sivişmək üçün belə təklifim var: qənaətimə
zidd mövqedə dayanan oxucular istərlərsə bu mövqeyimi könül rahatlığıyla dayaz
hesab edə bilərlər, heç bir problem yoxdur).
Adamda aldanış, illüziya təəssüratı oyadırlar. Həqiqi kitabsevərlərin, kitablar vasitəsiylə şüurunu
gerçəkdən aydınlatmaq istəyənlərin, bu çox şəxsi, məhrəm fəaliyyətə macəra
tipli əyləncədən də xali olmayan zəhmətli çalışma kimi yanaşanların, düşünməyi
öyrənmək istəyən insanların hər zaman dar bir çevrəylə məhdudlaşdığını
düşünürəm və vəziyyətin, kobud bir öncəgörmədə bulunaraq (üzrlü bil, əziz
oxucu), gələcəkdə də eynilə belə olacağını təxmin etdiyimi bildirmək istəyirəm.
Yeri gəlmişkən, sevdiyim iki qədimi filosofun mövzuyla bağlı söylədiyi, doğru və
aktual saydığım üç düşüncəsini bölüşmək istəyirəm:
“Mərhəmət və
nəciblik də eynilə dahilik kimi öyrədilə bilməz. Anlayış və məfhumlar bu
sferada da səmərəsizdir. Buna görə də bütün əxlaqi sistemlər və etik
məktəblərimizin dünyaya çox sayda alicənab, işıqlı və mərhəmətli insanlar bəxş
edəcəyini gözləmək, estetikayla bağlı yazılmış kitabları oxuyan hər kəsin dahi
şairlərə, musiqiçi və heykəltaraşlara çevriləcəyini gözləməyimiz qədər
yanlışdır.
Onları (filosof kitabları nəzərdə tutur-m.q) anlamayan insanlar tərəfindən çap edilir,
anlamayan insanlar tərəfindən satılır, anlamayan insanlar tərəfindən oxunulur,
hətta analiz və tənqid edilirlər. Və indi də onları anlamayan insanlar
tərəfindən artıq qələmə alınırlar.
O kitabın təsiri də yaxşı kitabların adətən
göstərdiyi təsirin eynisiydi. Axmaqları daha da axmaqlaşdırır, zəkiləri daha da
zəkiləşdirir, bunlardan uzaqda duran minlərlə insan isə dəyişmədən olduqları
kimi qalırdılar.”
Qısası, insanın
məcburən gedib kitab oxumamalı olduğunu, əksinə, sevdiyi əyləncəni özgürcəsinə seçməli
olduğu qənaətindəyəm. Cəmiyyətin ümumi xeyrinə olan dissiplinlər istisna
olmaqla, qalan hallarda təzahür edən məcburiyyətlərin, təzyiqsevərliyin,
zülmkarlığın insana yaraşmayan cəhətlər olduğunu düşünürəm.
Ancaq məsələnin
qəlizliyi bundadır ki, həqiqi bir kitabsevər xoşuna gələn kitablar barədə
danışmaq istəyir. Bu dərin və bəlkə də ifadəolunmaz mənəvi ehtiyacdır. Və bu
ehtiyacın təminatının ilk növbədə bu ehtiyacını təmin etmək istəyən həmin
kitabsevərin özü üçün çox vacib və önəmli olduğunu düşünürəm. "Mən filan hərəkəti edirəm ki, kiməsə xeyir
verim, filan fəaliyyətlə məşğul oluram ki, xalqa xeyir verim" kimi
fikirləri də ürəkbulandırıcı dərəcədə dayaz və riyakar (deyəsən, bu dəfə barıtı
bir az çox qoydum) hesab etdiyimi söyləmək istəyirəm. Tanıdığım, müşahidə
etdiyim insanların fəaliyyət göstərərkən ilk növbədə özlərinin mənfəətini
düşündüyünün şahidi olduğum üçün bu qənaətə gəlmişəm.
İlk növbədə
şəxsi mənfəətə hesablanmış ictimai bir fəaliyyətin yan təsirlərindən bəs digər
insanlar da xeyir götürürlərmi? Həmin işin sosial baxımdan yaxşı nəticələr
yaratmaq ehtimalı çoxdur, yoxsa pis nəticələr yaratmaq ehtimalı? Bax, bu cür
suallar isə başqa mövzunun suallarıdır. Məsələnin praktik yönlərini bir qırağa
qoysaq belə, əgər, tutalım, bədii ədəbiyyatın mənəvi baxımdan arınmaqla,
saflaşmaqla, ruhani qurtuluşla bağlı hansısa aspekti varsa da, onda başqa sual
da yaranır: bu mənada öz-özünü xilas etməyən bir kəs başqa insanı necə xilas
edəsidir ki? Özü xilas olmayan insan başqasını xilas edə bilərmi? Süniliyə nə
gərək var? Sünilik bezdirib yormadımı? Sünilik hansısa köklü mənəvi dirçəlişə,
oyanışa rəvac verdimi indiyədək? Nəticəsi, xeyri nə oldu? Bayaq üzrxahlıq
etmişkən, ay oxucu, qoy, daha bir öncəgörmə də gəlsin, ziyanı yoxdu: Heç zaman
da təməlli bir ictimai xeyri olmayacaq! (kifayətdi, kifayətdi, bu qədər teatrallıq
bəs edər).
Bəs kitablar
barədə danışmaq, dərdləşmək (Bəli, dərdləşmək. Mənə görə yaxşı ədəbiyyat və
fəlsəfə barədə söhbətlər də, yeri gəlsə kifayət qədər ciddi yan təsirləri olan
intellektual dərdləşmələrdir. Yəni, şəxsi, maddi, praktiki problemlərdən və
umacaqlardan ziyadə hansısa bir kitaba, müəllifə, sənətkara, onun zehnindəki
həyat parçalarına, dünyəvi modelə duyduğun heyranlıqdan söhbət edərək ürəyini
boşaldırsan) və bu söhbətləri dinləyəcək bir kəsi tapmaq istəyən insanın əlində
köməkçi vasitə kimi nə qalır? Axı insanlar arasında gözəl saydığı nəsnələri,
yaşantıları ərk etdiyi digər insanlar qarşısında bəyan edib sərgiləməyə ehtiyac
duyan insanlar da var və hər zaman olmuşdular. Bəs bu cür insanların mənəvi
ehtiyacı necə ödənsin?
Müasir
texnologiyanın bəxş etdiyi avantajlardan biri məhz bu məqamda ortaya çıxır.
Hansısa virtual sosial şəbəkələr, ədəbi saytlar və bənzər məkanlar barədə
danışıram. Diqqət etsək görərik ki, həqiqi bir kitabsevər sözügedən virtual
məkanlarda heç kimi zorla oxumağa məcbur etməz, heç kimin zorla gözünə girməz.
Kefi istəməyən onu oxumaz, dinləməz, ona diqqət etməz, kefi istəyən oxuyar,
dinləyər, diqqət göstərər. Mənə elə gəlir ki, bu vəziyyətə çox məxsusi aydınlıq
və anlayış xasdır. Burada zorakılıq nəzərə çarpmır, hiss olunmur, kifayət qədər
seçim azadlığı atmosferi yaranır (Maddiyyat qarşılığında özünü reklam etdirən,
yaxud oxşar vasitələrə əl ataraq zorakılıqla adamın gözünə girən müxtəlif
tiplər istisnadır. Barıtı bollaşdıraraq deyim ki, bu orqanizmlər o dərəcədə həyasız
və kobud tiplərdi ki, heç onlar barədə danışmağa dəyməz.)
Lakin elə
insanlar da ola bilər ki, həmin bilgisevərlərin söhbətlərini eşitmək, oxumaq,
görmək istəsinlər. Sözügedən dərdləşməyə ehtiyac duysunlar, ondan xoşlansınlar.
Deməli, onun da ehtiyacını təmin etməkdən ötrü üz tutduğu məkanlardan bəziləri
virtual dünyanın bu məkanları olacaq. Ehtiyac içində olan o insan bunu, bu da
onu məcburiyyətsiz şəkildə özgürcəsinə tapacaq. Yaxşı, bəs onlar arasındakı
vasitəçi Tanrı kim olacaq? Redaktor. Redaktor ya bu bilgisevərin dərdləşməsini
qəbul edəcək, ya da etməyəcək, həmin kitabsevər də gedib, xeyir-dualarını və
dərdləşmələrini qəbul edən və onları onlara ehtiyac duyacaq digər fərdlərə
ötürən başqa Tanrılar axtarışına çıxacaq.
Əgər redaktor həmin dərdləşməni qəbul edərsə, deməli iş yaxşı mənada
bitmişdir, bilgisevərin dərdləşməsini hər halda kimsə tapacaq. İndi bir nəfər
tapar, iki nəfər tapar, hər halda elə də təfavütü yoxdur. Çünki ürəyini bu
mənada boşaltmaq istəyən insana elə bircə nəfər onu ürəkdən dinləyən və
anlayanın olması da bəs edər. İnan ki, elə bu da bəs edər, əziz oxucu.
Rüstəm Ayaks
Kultura.az