"Kütləvi iradəsizlik – Aristotelin “akrasia” modeli
“Oyanmaq” burda sadəcə yuxudan ayılıb pass…
Argentina yazıçısı Xorxe Luis Borxesin ən sevdiyi müəlliflərdən biri alman
filosofu Artur Şopenhauer olub. Ailəsinin
nümayəndələri bir-biriylə əsasən ingiliscə və ispanca ünsiyyət saxlayırdılar.
Buna görə də ingiliscəni uşaqlıqdan çox yaxşı bilən Borxes on yeddi yaşında
Şopenhauerin əsərləriylə ingiliscə tanış olur. Fəqət bu onu təmin etmir və
Cenevrədə təhsil almağa başlayan Borxes Latıncanı, Fransızcanı öyrənərkən,
Şopenhauerin üslubundan aldığı həzz daha dolğun olsun deyə Almancanı da öyrənməyə
başlayır. Onun təmiz, azadə və poetik nəsrində
Şopenhauer yaradıcılığının izlərini sezmək mümkündü. Örnəyi, “Alman rekviyemi”
hekayəsinin personajı Otto Ditrix bir hissədə belə söyləyir: “Mən 1908-ci ildə Marienburqda doğulmuşam.
İndi xeyli zəifləmiş iki ehtirasım- musiqi və metafizika, həyatımın ən ağır illərinin
öhdəsindən zəfər və ləyaqətlə gəlməkdə mənə kömək oldu. Minnətdar olduğum
insanların hamısının adını çəkə bilmərəm, ancaq iki nəfər barədə susa bilməyəcəyəm,
yoxsa haqsızlıq olar. Bunlar Brams və Şopenhauerdi. Əvvəlcə məni teologiya məşğul
etdi, ancaq Şopenhauerin düzgün və kəskin dəlilləri mənim zehnimi bu fantastik
elmin (və xristian inancının) təsirindən həmişəlik uzaqlaşdırdı”.
Personajın bu sözlərinin Borxesin öz mənəvi yaşantılarıyla bağlı olduğunu təxmin
etmək olur (hərçənd bu qənaət sadəcə oxucu təsəvvürü də ola bilər).
Digər sevgili yazıçının, Nabokovun əsərlərinin
atmosferindən də Şopenhauerdən təsirləndiyini hiss edirdim. Məsələn, sezdiyim
çoxsaylı örnəklərin birindən, onun gənckən yazdığı “Xəfiyyə” adlı povestinin
mütaliəsindən yaddaşıma taxılıb qalan “axı
insanla birgə bütün dünya da məhv olub yoxa çıxır” cümləsindən xüsusilə Şopenhauer
düşüncəsinin qoxusu gəlirdi. Qənaətimi
möhkəmlədən, sözügedən yazıçının əsərin yazıldığı dövrdə Berlində yaşamış
olmasıydı. Deməli, Almaniyada yaşayarkən oranın kültürüylə daha yaxından tanış
ola bilərdi. Bəs nə üçün onunla bağlı oxuduğum mətnlər içində digər yaradıcı
adamlardan söhbət edərkən Şopenhauerin adını çəkmirdi? Orijinallığa dair kəskin,
hətta bəzən əsəbləşdirici və əzici iddiasına görəmi?
Hobbim olan “təsirləniş ovu”na çıxdım. Altdan
o kitabı çıxarıb vərəqlədim, bu kitabı axtardım, saytın birindən girib digərindən
çıxdım, nəhayət qısa bir cümlə tapdım. Şikarım xırdaydı, fəqət bəs edərdi, rahatlayıb
xoşhallandım.
Deməli,
həmin sevgili yazıçının oğlu illər sonra verdiyi müsahibədə belə deyirdi: “ Atayla oğul arasında belə söhbətlər nadirən
olur, ancaq mən ondan yaradıcılığa necə gəldiyi barədə soruşanda çox aşkar şəkildə
cavab verdi: “Bəlkə də hər şey, Şopenhauervari tərzdə söyləsək, nazik pərdəylə
örtülüdü və o pərdəni sadəcə qaldırmaq, altındakını aşkara çıxarmaq lazımdı. Və
mən də onu aşkara çıxarıram.”
Yaşlandıqca modada olan sosial hərəkatlardan və
siyasətdən uzaq duruban “fildişindən qala” içində yalnızca ürəyindən gəldiyi
kimi yazıb-yaradan birinci yazıçının Şopenhauer sevgisinin səbəbi nə ola bilərdi?
Amerikalı yazıçı Uilyam Bakli ilə gerçəkləşən müsahibəsində Şopenhauerin “Parerga und Paralipomena” adlı əsərinin
də adını çəkəndə korluq səbəbindən azca çəpləşən donuq gözlərində məlahətli
sevinc işartıları görünür. Əgər o əsərdəki bəzi esselər barədə söhbət etsək, bəlkə
də həmin kor yazıçının Şopenhaeur sevgisini aşkara çıxara bilərik. Edək, çünki,
məncə, oxşar zehni macəralar kitabsevərlərə tanış yaşantıdı.
Həmin kitabda Şopenhauer insan xoşbəxtliyinin,
dincliyinin, rahatlığının iki əsas düşməninin iztirabla can sıxıntısı olduğunu
söyləyir. Mövzunu xeyli bəsitləşdirib qısaldaraq anlaşıqlı etməyə çalışaq:
Şopenhauerə görə, insan maddi ehtiyaclar içində olanda əziyyət çəkir, inciyir, fəqət
onunçun zəruri olan nəsnələrdən daha artığına sahib olursa, bu dəfə də digər dərd
gəlib onu tapır: darıxmaq hissi. Dolayısıyla belə ümumiləşdirmək olar: aşağı təbəqənin
insanları gündəlik ehtiyaclarını təmin etməkdən ötrü sürəkli mücadilə aparmağa
məcburdularsa, yuxarı təbəqənin insanları da darıxmağın öhdəsindən gəlməyin dərdindədilər.
Örnəyi, istədikləri məkanlarda istirahət edə bilirlər, arzuladıqlarını alıb
yeyirlər, ancaq arzuları reallaşdıqca da gözlənilməz boşluğa düşürlər. Belə
insanların ünsiyyət, yoldaşlıq üçün həmcinslərinin, digər insanların, əyləncənin,
hər cür lüzumsuz lüksün arxasınca düşməsi əsas etibariylə bu ruhi boşluqdan
qaynaqlanır. Və Şopenhauerə görə insanı, dəruni zənginlik, mənəvi zənginlik qədər
başqa heç nə bu vəziyyətə düçar olmaqdan uzaq tutub, daha yaxşı qoruya bilməz.
Həmin mənəvi zənginliyin yaratdığı düşüncə aləmi
isə ucsuz-bucaqsız ruhani həzz qaynağıdır! Çünki, düşünüş prosesi özündə və təbiətin
çeşidli fenomenlərində həmişə üzərində düşünüləcək zehni materiallar axtarıb tapa
bilir. İnsan məhz burada müəyyən dərəcədə dinclik yaşaya bilər. Fəqət bu
qabiliyyətin bəlli dezavantajları da vardır. Yüksək zehin dərəcəsi orqanizmə özüylə birgə
yüksək həssaslıq bəxş etmiş olur. Geniş hiss və duyğu tutumu, zəngin təxəyyül gücü
hər cür ruhi və cismani əzabın şiddətini artırır, həyati əngəllərə qarşı böyük
səbirsizliklərlə, hər növdən müdaxilələrə qarşı böyük küskünlüklə nəticələnir. Deməli, Şopenhauerin
ağıllı insanı yayğın iztirablardan və xarici təcavüzlərdən uzaq olmağa
çalışacaq, səssizlik və boş zamanla bol olan təvazökar bir həyat tərzi
axtarışına çıxacaqdı.
Ancaq bu cür insan tipinin ziddi olan, yəni xəttin
ən ucqardakı digər nöqtəsində qərarlaşan insan tipi isə gündəlik məişət ehtiyaclarının
caynağından qurtulan kimi, nə bahasına olarsa-olsun əylənmək və cəmiyyətə
qarışmaq üçün çabalayır. Boş zamanını dəyərləndirməklə məşğul olan yaradıcı insanın
əksi olan bu adam boş zamanını özünü mənəvi baxımdan zənginləşdirməyə həsr
etmir, vaxtını öldürməyə can atır. Bunun səbəbi odur ki, ikinci tip öz ağlını
sadəcə maddi nəsnələrdən və fiziki həzzlərdən asılı olan iradəsinin ehtiyaclarını
təmin etməkçün istifadə edir. İradəsinin xarici qıcıqlanmalara məruz qalmadığı
boş zamanlarda canı, el arasında deyildiyi kimi söyləsək, ürəyi qorxunc dərəcədə
sıxılmağa başlayır. Belə insan öz-özünə yük olur və bu yükdən qurtulmaq üçün
zamanının çoxunu xarici dünyada keçirməyə sürüklənir. Halbuki, Şopenhauerə görə,
heç kim digər insanlardan, ümumi ifadəylə söyləsək, xarici dünyadan aşırı gözlənti
içində olmamalıdır. Bir insanın digər insan üçün daşıdığı önəm əslində böyük
deyil, nəticədə hər kəs yalnız qalır və önəmli olan da bir insanın yalnızkən
kim olduğu, daxilən nəyə sahib olduğudur. Səfalətlə və iztirabla dolu olan
dünyada əldə ediləsi çox şey yoxdur. Adətən pislik qalib gəlir, gurultu salan və
səsi yüksəkdən çıxan ən yayğın cəhət də hər yanda üzə çıxan axmaqlıqlardır. Belə
bir dünyada daxilən zəngin insan Milad ərəfəsindəki işıqlı, isti, xoşbəxtliklə
dolu evə bənzəyir (bir filosofun, yəni rasional düşüncə insanının ədəbiyyat
mütaliəsindən doğan bənzətməsinə diqqət et, əziz oxucu: Milad bayramı ərəfəsindəki
işıqlı, isti, xoşbəxtliklə dolu ev. Dikkensi xatırladınmı? Xatırlamadınsa
xatırla, lütfən. Milad hekayətlərini, onlar əsasında çəkilən filmləri xatırla.
Məsələn, xəsis Ebenezer Skrudjun əlinin altında işləyən işçinin- o sakit və mərhəmətli
kişinin yoxsul, fəqət mehriban ailəsinin Milad bayramındakı şadyanalağını)
Şopenhauerə görə, can sıxıntısının ən böyük
qurbanları yüksək təbəqənin varlı insanlarıdı. Filosof Lukretius yüz illər öncə
onlar haqqında belə yazırmış: “Zənginlər
darıxdıqları üçün öz malikanələrində nadirən uzun müddət qala bilirlər. Fəqət
bayıra çıxanda onları ovudacaq daha yaxşı nəsnələr tapa bilmədiklərindən yenidən
bu məkanlarına qayıdırlar. Yenə darıxırlar, qaça-qaça bağlarına gedirlər, sanki
ora od tutub yanmaqdadı və bunlar da tez çatıb alovu söndürməlidilər. Can
sıxıntısı burda da yaxalarını buraxmır, addımlarını kandardan içəri atar-atmaz əsnəməyə
başlayırlar və yuxuyla hər şeyi unutmağa çalışırlar, o da alınmayanda təzədən şəhər
həyatına qayıdıb ordakı qələbəliklərə qarışırlar.”
Sıradan insan həyatının xoşbəxtliyini ancaq
özünün dışındakı nəsnələrə bağlayır: mala-mülkə, şöhrətə, uşaqlara, cəmiyyətə və
onların bənzərlərinə. Buna görə də onları itirəndə xəyal qırıqlığına
uğradığından xoşbəxtliyinin təməli də laxlayır. Bu cür insan, tutalım, bir gün
aldığı atlardan sevinc duyur, tezliklə bezir, nə edəcəyini bilmir, qərara gəlir
ki, digər gün dostlarına ziyafət versin, bu dəfə də təmin olmur, o biri gün səyahətə
başlayır, bir sözlə, lüksla dolu şəşəəli bir həyat keçirir..Fəqət ləzzət
almaqdan ötrü üz tutduğu bütün obyektlər onu heç cür təmin etmir, bunun da səbəbi,
həmin insanın öz təkliyindən ləzzət ala bilməməyi, deməli, əslində özündən
narazılığıdır. Özüylə təkbaşına qalmaqdan qurtulmaq üçün, daxili dünyasının
boşluğundan uzaqlaşmaq üçün xarici nəsnələrin aldadıcı cazibəsini pənahgah
sayır.
Şopenhauer, yaradıcılığının mənbəyindən, yəni
özündən həzz alan və hüzur qaynağını təməl olaraq özündə daşıyan insanla onu
tam ziddi olan, yəni barəsində bir az əvvəl söhbət açılan “bayağı, sıradan
insan” adlandırdığı insan tipi arasında
yerləşən digər bir insan tipinin psixolojisi barədə də söhbət açır. Bu insanın əsas
xarakterik cəhətləri necədi bəs? Belə insan bayağı insandan fərqli olaraq təkcə
faydaçı maraqlarla yaşamır, iradəsi təkcə maddi nəsnələrə yönəlik deyil, yalnız
onlar tərəfindən cəlb olunmur. O, mənəvi yaradıcılıqlara müəyyən qədər maraq
duyur, yaxud diqqətini hansısa bir elm sahəsinə yönəldib oradakı
araşdırmalardan həzz almağı bacarır. Əgər onu əhatələyən nəsnələrə olan həvəsi
azalarsa, yaxud tale onun əlindən bu maddi üstünlükləri alarsa, belə adam
mehrini saldığı həmin mənəvi yaradıcılıqlarla əylənib, təsəlli tapa bilir. Fəqət
Şopenhauerə görə, sənətə qarşı hiss edilən bu cür bir səthi maraq, həqiqi bir
yaradıcı fəaliyyətdən çox fərqlənir. Həvəskar elmi məşğuliyyət də eyni keyfiyyətə
sahibdir, belə intellektual fəaliyyət əldə etdiyi qənaətlərdə dayazlığa
meyillidir və heç zaman “fenomenlərin
birbiriylə olan əlaqələrini anlamağın ötəsinə keçib məsələnin can damarına
nüfuz edə bilmir.”
Fəqət zamanını və həyatını əsaslı şəkildə onu
maraqlandıran intellektual mövzulara həsr edəcək dərəcədə həvəs sahibi və yaşam
enerjisiylə dolu olan insan tipi isə Şopenhauerə görə dahi insan tipidir. Belə
insan üçün həyatda boş zaman və yalnızlıqdan daha yaxşı heç nə olmur. Onun
xarici dünyadan istədiyi əsas şey, zehni qabiliyyətlərini artırıb mükəmməlləşdirmək
üçün ehtiyac duyduğu dinclik, sakitlik və məişət qayğılarından qurtulmuş azadə
vaxtdır. Başqaları boş vaxtı öldürmək üçün xarici dünyanın maddi həzzlərinə tərəf
qaçarkən, bu cür insan, əksinə, xarici dünyanın məcburi olaraq yerinə yetirməli
olduğu məşğuliyyətlərindən xilas olub düşüncələriylə birgə harmoniya içində
yaşayacağı boş zamana yetmək üçün çalışır.
Şopenhauerə görə, bütün çağların və ölkələrin
böyük sənətkar və mütəfəkkirləri əslində sadəcə bu tip insanlar üçün yaşayıb
yaradırlar. Çünki, onları gerçəkdən və dərindən anlayan insanlar məhz bu
adamlar olur. Qalan adamlar isə, istər bu yaradıcıları, istərsə də onların
ardıcıllarını sadəcə yarımçıq və səthi halda anlayan təsadüfi dinləyicilərdən
başqa bir şey deyillər.
Beləliklə, sualımızı bir daha təkrarlayaq:
“fildişindən qala” içində yaradıcılığıyla xoşbəxt olan o kor yazıçının
Şopenhaeur sevgisinin altında hansı yaşantı, hansı qənaət, hansı təcrübə
yatırdı? Bu marağı, həmin yazıçının kütləvi sosial hərəkatlardan, bitik-tükənməz
və heç zaman da bitib tükənməyəcək ictimai dərdlərdən əl çəkib, sadəcə və sadəcə
onu anlayacaq, təmiz sənətin estetizmindən, sənətkar istedadından, özgür və
dolğun bir yazıçının zəngin xəyal aləmindən həzz alacaq, həqiqətən sənət və
bilgi aşiqi olan insanlar üçün yaratmaq istəyiylə əlaqələndirə bilərikmi? Bəlkə
də cavab budur. Bəlkə də o yazıçı da Şopenhaueri özünün mənəvi sələfi sayırdı
özünə. Qoy, sözügedən esselərdən birindəki düşüncəni olduğu kimi də oxuyaq: “Similis simili gaudet, yəni, hər insan özünə
bənzər insanları sevdiyinə görədir ki, xalq, dövrün dərinlikdən məhrum
istedadsız qafalarından çıxan laqqırtıları böyük zehinlərin düşüncələrindən
daha doğma və xoş hesab edir”.
Müəyyən qədər kiniklərin də mənəvi kötücəsi
olan bu acıqlı müdrik Dədə “Philister” adlandırılan tipi də iynələmədən söhbətini
bitirmir. Sonda bir az da bu “maraqlı” tip barədə danışaq. Şopenhauer söyləyir
ki, filister əslində zehni ehtiyacları olmayan insan tipidir. Necə deyərlər, filister
muzaların, yəni ilham pərilərinin tərk etdiyi insandır. O heç zaman bilgini
sevmir. Yəni bilgi və anlayış bu insan üçün məqsədin özü deyil. O bilgini məhz
bilgi olduğu üçün sevmir. Yəni saf bilgi
və onunla yaxından bağlı olan estetik həzzin, vəcdin nə olduğunu bilmir. Bilgidən
heç zaman gerçək bir həzz almağı bacarmır. Çünki, “Gerçək ehtiyaclar olmadan gerçək həzzlər yaşanıla bilməz”.
Axtardığı sadəcə yüksək mövqe, nüfuz, sərvət və
şöhrətdir. Snobluq hərisidir. Çünki yalnız bu zahiri üstünlüklər hesabına özünü
digər insanlardan üstün hiss edəcəyini düşünür və hər imkandaca bu üstünlükləri
qazanmağa yönəlir. Zəngin insanların mühitinə qoşulmaq, “onların ehtişamının kölgəsində günəşlənmək bu cür adamın ən böyük
arzusudur”. Bu tip insan əsla
hansısa dostunun həqiqi bir bilgi və zehni məşğuliyyət hərisi olmasını istəməz.
İşti-şayəd belə adamla qarşılaşarsa ondan dərhal uzaqlaşır, hətta ona nifrət
etməsi də gözləniləndi. Onun gözündə
dünyanın yeganə həqiqi üstünlükləri və dəyərləri şan şöhrət və ictimai
iqtidardır. Və yaşamı boyunca da bezib yorulmadan bunların arxasınca qaçır ki,
onlar vasitəsiylə özünü üstün hala gətirsin.
Rüstəm Ayaks
Kultura.az