post-title

Dramaturq filosof

Mirzə Fətəli Axundov yaşadığı dövrün tələblərinə, qanunlarına, ehkamlarına nəinki boyun əyməyib əksinə mövcud mühiti dəyişməyə çalışıb mübarizə aparmışdır. M.F.Axundov Şərqi tam fəqli bir vəziyyətdə görmək istəyirdi. Axundovun bədii-fəlsəfi əsərlərilə tanış olduqca bunun əyani şahidi ola bilərik.

 
Öz orijinallığı, yeniliyi ilÉ™ fÉ™rqlÉ™nÉ™n Axundov ümumşərq mühitinÉ™ yeni nÉ™fÉ™s gÉ™tirdi. Onun məşhur beĹź komediyası vÉ™ "Aldanmış kÉ™vakib" povesti Şərqin É™dÉ™bi mühitindÉ™ mövcud É™nÉ™nÉ™vi utopizmin, klassizmin hökmranlığına son qoymuĹź oldu. Dramaturgiyanın É™dÉ™biyyatımıza gÉ™tirilmÉ™si vÉ™ onun É™sasında milli teatrın yaradılması istiqamÉ™tindÉ™ görülÉ™n iĹźlÉ™rdÉ™ Axundovun rolu É™vÉ™zsizdir. Axundovun öz fÉ™lsÉ™fÉ™sinin spesifikliyi onun ŞərqÉ™ baxış bucağında daha qabarıq görünür. ŞərqÉ™ münasibÉ™t xüsusilÉ™ onun komediyaları arasında "HekayÉ™ti-müsöyö Jordan hÉ™kimi-nÉ™batat vÉ™ DÉ™rviĹź MÉ™stÉ™li Ĺźah caduküni-məşhur" É™sÉ™ri xüsusilÉ™ fÉ™rqlÉ™nir. Çünki bu É™sÉ™rindÉ™ Axundov iki mÉ™dÉ™niyyÉ™ti, iki sivilizasiyanı qarşılaĹźdırır. MÉ™stÉ™li Ĺźah simasında öz cÉ™halÉ™tini, xurafatını, fanatizmini É™ks etdirÉ™n Şərq vÉ™ Müsyo Jordan obrazında tÉ™zahür edÉ™n öz elmi-maarifçiliyi ilÉ™ fÉ™rqlÉ™nÉ™n QÉ™rb!
 
Axundov bir maarifçi kimi üstunlüyü QÉ™rbÉ™ verir lakin bu o demÉ™k deyil ki, o ümumiyyÉ™tlÉ™ ŞərqÉ™ etinadsız yanaşıb É™ksinÉ™ Axundov daim Şərqin xüsusÉ™n qÉ™dim fars mÉ™dÉ™niyyÉ™tini möhtəşəmliyini daim vurÄźulayıb. SadÉ™cÉ™ o, ŞərqdÉ™ki mövcud fanatizmin, ehkamçılığın aradan qaldırılması yolunda çalışıb buna onun fÉ™lsÉ™fi É™sÉ™rlÉ™ri sırasında É™sasÉ™ndÉ™ Ĺźah É™sÉ™ri olan "KÉ™malüddövlÉ™ mÉ™ktubları" É™sÉ™rindÉ™ rast gÉ™lirik. "Ey Ä°ran, hanı sÉ™nin o ĹźövkÉ™tin vÉ™ sÉ™adÉ™tin ki, KÉ™yumÉ™rÉ™s vÉ™ CÉ™mĹźid vÉ™ GüĹźtasıb vÉ™ NuĹźirÉ™van vÉ™ Xosrov-PÉ™rviz É™sarında var idi?.. Ey Ä°ran, o zaman ki, sÉ™nin sÉ™latinin Peymani-fÉ™rÉ™ngÉ™ É™mÉ™l edirdilÉ™, neçÉ™ min il dünyanın Ä°ranmisal sÉ™hfÉ™sindÉ™ É™zÉ™mÉ™t vÉ™ sÉ™adÉ™t ilÉ™ kamiran oldula, xalq onların tÉ™hti-sÉ™ltÉ™nÉ™tindÉ™ neÉ™mati-ilahiyyÉ™dÉ™n bÉ™hrÉ™yab olub, izzÉ™t vÉ™ asayiĹźdÉ™ zindÉ™ganlıq etdilÉ™r vÉ™ yoxsulluq bilmÉ™zdilÉ™r vÉ™ sailbÉ™kÉ™flik etmÉ™zdilÉ™r vÉ™ hÉ™m daxili-mÉ™mlÉ™kÉ™tdÉ™ azad vÉ™ hÉ™m daxili mÉ™mlÉ™kÉ™tlÉ™rdÉ™ möhtÉ™rÉ™m idilÉ™r vÉ™ Ä°ran padiĹźahlarının ĹźöhrÉ™t-ĹźövkÉ™ti külli-afaqi tutmuĹźdu".
 
Axundovun ŞərqdÉ™ É™sas yeniliklÉ™rindÉ™n birini bizlÉ™r dövlÉ™tçilik, siyasi quruluĹź sislemlÉ™rinÉ™ baxışında görürük. BelÉ™ ki, qeyd etmÉ™k yerinÉ™ düşər ki, Axundova qÉ™dÉ™r hÉ™m AzÉ™rbaycan, hÉ™m dÉ™ müsÉ™lman Şərqinin mütÉ™fÉ™kkirlÉ™ri cÉ™miyyÉ™tdÉ™ É™dalÉ™tin formalaĹźması üçün tÉ™k Ĺźahın É™dalÉ™tli olmasında görürdülÉ™r. Bakixanovun sözlÉ™rilÉ™ desÉ™k:
 
Ĺžah bir edÉ™rsÉ™ zülmün xadimlÉ™ri min edÉ™r,
ÖlkÉ™nin iqtidarı, rövnÉ™qi É™ldÉ™n gedÉ™r.
 
DemÉ™k olar ki bütün mütÉ™fÉ™kkirlÉ™r formaca fÉ™rqli, mahiyyÉ™t etibarilÉ™ eyni olan É™qidÉ™nin tÉ™siri altında idilÉ™r, lakin Axundov isÉ™ bütün bu É™nÉ™nÉ™vi siyasi görüĹźlÉ™rÉ™ son qoyaraq dövlÉ™tin güclÉ™nmÉ™si, cÉ™miyyÉ™tdÉ™ É™dalÉ™tin formalaĹźması üçün tÉ™kcÉ™ bir şəxsin yox, bütün cÉ™miyyÉ™tin savadlanmasının vÉ™ onların iradÉ™silÉ™ demokratik qanunların qÉ™bul edilmÉ™sinin vacibliyini vurÄźulayırdı. Axundov ilk dÉ™fÉ™ olaraq despotizmÉ™, diktatorluÄźa qarşı çıxaraq "konstitusiyalı monarxiya" sistemi şəraitindÉ™ dövlÉ™tin yaradılmasının tÉ™rÉ™fdarı kimi çıxış edirdi. YenÉ™ hÉ™min É™sÉ™rÉ™ "KÉ™malüddövlÉ™ mÉ™ktubları" É™sÉ™rinÉ™ müraciÉ™t etmÉ™klÉ™ bunun É™yani Ĺźahidi ola bilÉ™rik: "PadiĹźah gÉ™rÉ™k fÉ™rmauĹźxanalar açsın vÉ™ mÉ™cmÉ™lÉ™r yapsın vÉ™ millÉ™t ilÉ™ ittifaq etsin vÉ™ millÉ™t ilÉ™ yekdil vÉ™ yekcÉ™hÉ™t olsun. Mülkü yalqız özünün bilmÉ™sin, özünü ancaq vÉ™kili-millÉ™t hesab elÉ™sin vÉ™ xalqın müdaxilÉ™si ilÉ™ qÉ™vanın vÉ™z etsin vÉ™ parlamentlÉ™r tÉ™rtib elÉ™sin vÉ™ qÉ™vanin iqtizasınca rÉ™ftar etsin vÉ™ xudrÉ™y heç bir É™mÉ™lÉ™ qadir olmasın, yÉ™ni proses mÉ™slÉ™kinÉ™ düĹźsün vÉ™ sivilizasyon dairÉ™sinÉ™ qÉ™dÉ™m bassın..."
 
Axundov Şərqin gerilÉ™mÉ™sinin É™n açılı problemlÉ™ri sırasında É™lbÉ™ttÉ™ ki, fanatizmi, cÉ™ahÉ™lÉ™ti görürdü. Bu cÉ™halÉ™tin mövcudluÄźu insanların bir-birinÉ™ münasibÉ™tinÉ™ dÉ™ tÉ™sirsiz ötüĹźmür. ĆŹn É™sas da o dövrdÉ™ özünün ifrat formasında çıxış edÉ™n qadına münasibÉ™t mÉ™sÉ™lÉ™si - "qadın hüquqsuzluÄźu" problemi idi. Axundov bu mÉ™sÉ™lÉ™ É™trafında yazdığı "HekayÉ™ti xırs-quldurbasan" komediyası daha çox önÉ™ çıxır. Bütün Şərq qadınlarının ümumi oxĹźar vÉ™ziyyÉ™ti hÉ™min komediyada PÉ™rzadın obrazında tÉ™zahür edir. Bu komediyadaki PÉ™rzadın sözlÉ™rindÉ™ biz Şərq qadınının vÉ™ziyyÉ™tinin nÉ™ yerdÉ™ olduÄźunun Ĺźahidi oluruq: "NÉ™ edÉ™yim, É™limdÉ™n nÉ™ gÉ™lir? Atam ölübdür, bir anam ilÉ™ qalmışam É™mimin ixtiyarında; qardaşım yox, bir kömÉ™yim yox. ĆŹmim istÉ™rmi ki, mÉ™ni özgÉ™yÉ™ É™rÉ™ versin, atamdan qalan sürünü, ilxını özgÉ™yÉ™ tapşırtsın?"
 
Axundov bir maarifçi kimi sxolostik tÉ™fÉ™kkürün, köhnÉ™lmiĹź ağır adÉ™t É™nÉ™nÉ™lÉ™rin mövcudluÄźu nÉ™ticÉ™sindÉ™ azad sevginin ölmÉ™sinÉ™, insanları bir-birinÉ™ düĹźmÉ™n etmÉ™si qÉ™naÉ™tinÉ™ gÉ™tirib çıxardır. Azad sevgi mÉ™sÉ™lÉ™sindÉ™ bir demokrat, humanist mövqedÉ™n çıxış edÉ™n Axundov cÉ™miyyÉ™tin üzÉ™rindÉ™ hökmranlıq edÉ™n dini qanunların qorunmasını tÉ™nqid edÉ™rÉ™k özünün "Yek kÉ™lmÉ™" adlı fÉ™lsÉ™fi mÉ™qalÉ™sindÉ™ yazır: "Bir azad kiĹźi ilÉ™ bir azad qadın, evlÉ™nmÉ™k qeydi olmadan, hÉ™r iki tÉ™rÉ™fin razılığı üzrÉ™ bir-biri ilÉ™ yaxınlıq edirlÉ™r. ŞəriÉ™tin nÉ™ haqqı var ki, onlardan hÉ™r birinÉ™ yüz taziyanÉ™ vurdurur? Bu iĹź insan şəxsiyyÉ™tinin tam É™mniyyÉ™tinin ziddinÉ™ deyilmi vÉ™ É™dalÉ™t müxalif deyilmi?
 
Axundovu narahat edÉ™n mÉ™sÉ™lÉ™lÉ™rdÉ™n biri dÉ™ ŞərqdÉ™ vicdan azadlığı mÉ™sÉ™lÉ™si idi. O eynilÉ™ Volter kimi insanlara qardaĹźlıq ideyasını aşılayaraq heç bir insana onun dini inancina görÉ™ qiymÉ™t vermÉ™sini qÉ™bul etmirdi. Onun üçün insan azadlığı, insan hÉ™yatının müqÉ™ddÉ™sliyi çox önÉ™mli idi vÉ™ bu onun ŞərqdÉ™ fanatizmÉ™ qarşı apardığı mübarizÉ™nin É™n bariz nümunÉ™sidir ki, bunu da biz onun hÉ™min mÉ™qalÉ™sindÉ™ görÉ™ bilÉ™rik: "KeçmiĹźdÉ™ Avropada isÉ™ vilÉ™r Tövratın fitvasına É™saslanaraq bütpÉ™rÉ™st vÉ™ müĹźrik qulların alınıb satılmasını caiz sayırdılar... Lakin o tÉ™rÉ™fdÉ™n ingilislÉ™r qalxaraq dedi ki, bütpÉ™rÉ™stlÉ™r vÉ™ müĹźriklÉ™r dÉ™ bizim kimi insanlardır, bizim qardaĹźlarımızdırlar. Etiqad azadlığı sayÉ™sindÉ™ insan növü azadlıq hüququnda mÉ™hrum ola bilmÉ™z".
 
Axundovun yaradıçılığının unikallığı da onu ŞərqdÉ™ mövcud É™nÉ™nÉ™vi sxolostik fÉ™lsÉ™fi tÉ™limÉ™ münasibÉ™ti mÉ™sÉ™lÉ™si idi. HÉ™lÉ™ islam dinin formalaĹźdığı ilk dövrlÉ™rdÉ™n etibarÉ™n müsÉ™lman alimlÉ™rindÉ™ antik yunan filosoflarının É™n É™sas da Aristotelin tÉ™sirini görürük. Bu tÉ™min tÉ™sirin nÉ™ticÉ™si idi ki, Avropadakı mütÉ™fÉ™kkirlÉ™r mÉ™hz islam filosoflarının É™sÉ™rlÉ™ri vasitÉ™si ilÉ™ yenidÉ™n bu dahi filosofun yaradıçılığı ilÉ™ tanış oldular vÉ™ Ä°ntibah dövrünü mÉ™hz bu filosofun yaradıçılığından istifadÉ™ edib hÉ™yata keçirmÉ™klÉ™ inkiĹźafa nail oldular. Lakin çox təəssüf olsun ki, müsÉ™lman alimlÉ™ri AristoteldÉ™n qısa müddÉ™tlik istifadÉ™ etdilÉ™r. Buna rəğmÉ™n onlar dünya elminÉ™ Ä°bn Sinalar, É™l FÉ™rabilÉ™r verdilÉ™r, lakin bu prosesi onlar sistemli hÉ™yata keçirÉ™ bilmÉ™dilÉ™r, nÉ™inki hÉ™yata keçirÉ™ bilmÉ™dilÉ™r, onlar azad düĹźünmÉ™k qabiliyyÉ™tinÉ™, rasionalizmÉ™ düĹźmÉ™n olan "tÉ™qlidçilik" kimi xÉ™stÉ™liyÉ™ mübtÉ™la oldular. Biz AzÉ™rbaycan mühitindÉ™ bunu Axundovun müasiri A.A.Bakıxanovun yaradıçılığına qÉ™dÉ™r davam etdiyini görÉ™ bilÉ™rik. Axundov isÉ™ bu xÉ™stÉ™liyÉ™ qarşı mübarizÉ™ apararaq hÉ™min É™nÉ™nÉ™vi fÉ™lsÉ™fi tÉ™fÉ™kkürü rÉ™dd etdi vÉ™ fÉ™lsÉ™fi cÉ™hÉ™tdÉ™n Şərq mühitinÉ™ bir yenilik gÉ™tirÉ™n "HÉ™kimi ingilis Yuma cavab" mÉ™qalÉ™sini yazdı. HÉ™min mÉ™qalÉ™sindÉ™ bizlÉ™r rasionallizmÉ™, realizmÉ™ üstünlük verÉ™n, kainatın yaranma prosesinin izahında sxolostikadan tam azad olaraq fÉ™aliyyÉ™t göstÉ™rÉ™n Axundovu görürük: "Ey şəriÉ™tçilÉ™r əşya öz mahiyyÉ™t vÉ™ É™slindÉ™ sÉ™bÉ™bÉ™ möhtac deyil, o ancaq bir növdÉ™n baĹźqa növÉ™, bir haldan baĹźqa hala keçmÉ™sindÉ™ vÉ™ növbÉ™ləşmÉ™sindÉ™ sÉ™bÉ™bÉ™ möhtacdır. MÉ™sÉ™lÉ™n, nütfÉ™ vÉ™ toxum öz mahiyyÉ™t vÉ™ zatında deyil, bir hÉ™lÉ™tdÉ™n baĹźqa halÉ™tÉ™ keçmÉ™sindÉ™ vÉ™ növbÉ™ləşmÉ™sindÉ™ doÄźurana vÉ™ aÄźaca möhtacdır. Bizim münaqişəmiz növləşmÉ™dÉ™ deyil, varlıqdan əşyanın mahiyyÉ™tidir vÉ™ bu mahiyyÉ™t bu varlıqdır! - heysiyyÉ™tincÉ™ tamamilÉ™ yoxluÄźun ziddidir, külli-varlıq heysiyyÉ™tincÉ™ kamil vÉ™ É™hatÉ™edicidir; yÉ™ni maddeyi-kÉ™sÉ™ratın cÉ™medicisidir. ĆŹĹźya mahiyyÉ™tinin nÉ™ É™vvÉ™li var, nÉ™ dÉ™ sonu olacaqdır. Amma onun çoxluqdakı növbÉ™ləşmÉ™ vÉ™ dÉ™yiĹźmÉ™lÉ™ri dÉ™nizin mÉ™dd vÉ™ cÉ™zri kimi sonsuz bir şəkildÉ™ görünür vÉ™ müĹźahidÉ™ olunur".
 
Bütün bunlar Axundov yaradıcılığının nÉ™ticÉ™sidir ki, sonrakı dövrlÉ™rdÉ™ ŞərqdÉ™ formalaĹźan maarifçi ordusu daim bu navator mütÉ™fıkkirdÉ™n bÉ™hrÉ™lÉ™nmiĹźdir. Axundovun qoyduÄźu ictimai-siyasi, etik-estetik problemlÉ™r vÉ™ onların hÉ™lli istiqamÉ™tindÉ™ bildirdiyi fikrlÉ™r ondan sonra gÉ™lÉ™n ictimai- siyasi xadimlÉ™rin öz fÉ™aliyyÉ™tlÉ™rindÉ™ bunları hÉ™ll etmÉ™yÉ™ çalışdıqlarının Ĺźahidi oluruq.
 
Tural Metesoy
Kultura.az
Yuxarı