post-title

Biz hara gedirik?

Çox iyrənc və Azərbaycan gəncliyinin, tələbələrinin bədbəxtliyini çox açıq şəkildə ortaya qoyan bir lətifə var. Lətifədə deyilir: “Yaponiyada tələbələr yeni robotlar üzərində çalışanda, Amerikada tələbələr yeni iqtisadi modellər və iqtisadi çözümlər barədə debatlar aparanda, Azərbaycanda tələbələr 6 qoşanın kimdə olmasını düşünürlər”

 

 
Bir dÉ™fÉ™ tÉ™hsil aldığım universitetlÉ™ baÄźlı yazmışam. UniversitetdÉ™ki problemlÉ™r, sÉ™bÉ™blÉ™ri vÉ™ s. Yazıda çox kiçik dÉ™ olsa tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rÉ™ yer ayırdım. Çünki o yazı sırf tÉ™hsil aldığım universitetlÉ™ baÄźlı idi. Bu yazıda isÉ™ ümumilikdÉ™ tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™r haqqında yazacam. ÜmumilikdÉ™, AzÉ™rbaycandakı universitetlÉ™rdÉ™ tÉ™hsil alan tÉ™lÉ™bÉ™ gÉ™nclÉ™rimiz haqda. Şəxsi fikirlÉ™rimi, faktları, gördüyüm iyrÉ™ncliklÉ™ri, tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin qorxaqlığını, kölÉ™ xislÉ™tlÉ™ri, sÉ™bÉ™blÉ™rini. Bir sözlÉ™ möhkÉ™m durun. 
 
AzÉ™rbaycanda statistikaya É™sasÉ™n tÉ™lÉ™bÉ™ adını qazanmaq hÉ™r 5 nÉ™fÉ™rdÉ™n birinÉ™ qismÉ™t olur. YÉ™ni bu bir növ dividentdi. TÉ™lÉ™bÉ™ adını qazanmaq çox çÉ™tin olmasa da asan da deyil. TÉ™lÉ™bÉ™ olmaq üçün keçirilÉ™n imtahanlar, test sistemi, orta mÉ™ktÉ™blÉ™rdÉ™ tÉ™hsilin bÉ™rbad halda olması vÉ™ s. kimi sÉ™bÉ™blÉ™rdÉ™n tÉ™lÉ™bÉ™ adını qazanmaq AzÉ™rbaycanda çox ciddi uÄźur sayılır, nÉ™sil-kök arasında nüfuz qazandırır. BaĹźda ailÉ™lÉ™r olmaqla heç kim sonrası ilÉ™, tÉ™lÉ™bÉ™nin universitetdÉ™ nÉ™ iĹźlÉ™r gördüyü ilÉ™ maraqlanmır. Bu heç kimÉ™ lazım olmur. Ata-ananı artıq ancaq diplom maraqlandırır. O diplom ki qızının cehizi, övladının elçilik "kozeri"dir. 
 
11 il boyunca mÉ™ktÉ™bdÉ™ bÉ™rbad sistem tÉ™rÉ™findÉ™n mÉ™hv edilÉ™n, boÄźulan, “o olmaz, bu olmaz” tipindÉ™ sÉ™rt sistem tÉ™rÉ™findÉ™n yetiĹźdirilÉ™n gÉ™nc-ĹźagirdlÉ™r universitetÉ™ girÉ™ndÉ™ 4 il boyunca azadlıq qazandığını düĹźünür. TÉ™sÉ™vvür edin ki, zooparkda doÄźulan bir ayını 18 il böyüdürsünüz, sonradan onu aparıb tayqaya buraxırsınız. Alınacaq effekt çox fÉ™lakÉ™tli olar. NecÉ™ ki, hal-hazırda azÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™r o gündÉ™dilÉ™r. Ä°btidai sinifdÉ™ bütün uĹźaqlığı, individuallığı É™lindÉ™n alınan, kütlÉ™nin bir üzvü olması üçün hÉ™r Ĺźey edilÉ™n oÄźlan uĹźağı böyüyür, yeniyetmÉ™liyi seksual aclıq içÉ™risindÉ™ keçir, vÉ™hĹźiləşir, 6-cı sinifdÉ™n etibarÉ™n "vor", "tÉ™sbeh", "mÉ™hlÉ™", "mentalitet" söhbÉ™tlÉ™rinin hÉ™vÉ™skarına çevrilir, az-çox oxuyurdusa, onun da daşını birdÉ™fÉ™lik atır. Qız uĹźağı daha bÉ™rbad şəkildÉ™ böyüdülür. HÉ™r Ĺźeyi - azadlığı, insanlığı É™lindÉ™n alınır, ikinci sort insan münasibÉ™ti görür, ailÉ™ daxilindÉ™ belÉ™ çox sÉ™rt qadaÄźalarla rastlaşır. 10-11-ci siniflÉ™r gÉ™lir, repetiror, É™zbÉ™rçilik vÉ™ doÄźrü-düzgün dünya görüĹźü olmayan orta-statistik AzÉ™rbaycan gÉ™nci tÉ™lÉ™bÉ™ adını qazanır. VÉ™ bütün fÉ™lakÉ™tlÉ™r burdan baĹźlayır.
 
Orta mÉ™ktÉ™bdÉ™ normal bazanın yaradılmaması, tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin beyinlÉ™rinin 2 il boyunca repetitor hazırlıqlarında hÉ™ddÉ™n artıq yüklÉ™nmÉ™si nÉ™ticÉ™sindÉ™ I kursda tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin 90%-i oxumur. Ardı isÉ™ corab söküyü kimi gÉ™lir. Sistemin qurbanı olan tÉ™lÉ™bÉ™ ailÉ™ basqısından qismÉ™n qurtulmağın verdiyi rahatlıq içÉ™risindÉ™ özünü azad, azadlığını qazanmış sayır. Halbuki bu azadlıq formal azadlıqdı vÉ™ mahiyyÉ™tcÉ™ hÉ™bsxanada mÉ™hkumlara verilÉ™n hÉ™bsxanadaxili gÉ™zinti azadlığından çox az fÉ™rqlÉ™nir. Mental basqılar, ailÉ™ vÉ™ cÉ™miyyÉ™t basqılarının kölÉ™ləşdirdiyi gÉ™nc, heç nÉ™yin fÉ™rqinÉ™ varmadan universitetÉ™ gÉ™lib-gedir. Bu sadÉ™cÉ™ gÉ™lib-getmÉ™kdi. Oxumaq, tÉ™hsil filan tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin vecinÉ™ dÉ™ olmur. Yalnız qiymÉ™t vÉ™ sonda diplom ala bilmÉ™ ehtirası. Bir dÉ™ sifÉ™tdÉ™n bÉ™yÉ™ndiklÉ™ri qızla, oÄźlanla münasibÉ™tlÉ™r qurub gÉ™lÉ™cÉ™k hÉ™yat yoldaşı tapma istÉ™klÉ™ri. BoĹź vaxtlarda ya dÉ™rslÉ™rdÉ™n qaçıb çayxana, domino, playstation kimi yüngül É™ylÉ™ncÉ™lÉ™r. Arada bir gÉ™zintilÉ™r. VÉ™ssalam. Ya da çox düĹźük, sÉ™viyyÉ™siz, normal müzakirÉ™ni vÉ™ debatı qadaÄźan edÉ™n, senzuralarla dolu “debat-debat” oyunları. Fikir verdinizsÉ™, yazdıqlarım arasında faydalı tÉ™dbirlÉ™rdÉ™ iĹźtirak, ya kitabla baÄźlı heç nÉ™ yoxdu. Çünki orta-statistik tÉ™lÉ™bÉ™nin hÉ™yatında bunlardan ibarÉ™tdir. O, kitab oxumur. O, faydalı, özünÉ™ gÉ™lÉ™cÉ™kdÉ™ xeyir verÉ™cÉ™k hansısa bir iĹźlÉ™ məşğul olmur. Çünki tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin böyük É™ksÉ™riyyÉ™tinin beyninÉ™ Ĺźüuraltı da olsa, oxumaqnan bir Ĺźey olmayacağı, iĹźlÉ™yÉ™ndÉ™ öyÉ™nÉ™cÉ™klÉ™ri vÉ™ É™n pisi universiteti bitirib diplom alandan sonra valideynlÉ™ri (vÉ™zifÉ™li qohumları) tÉ™rÉ™findÉ™n işə düzÉ™ldilÉ™cÉ™klÉ™ri yeridilib. 
 
KeçÉ™n yazıda öz tÉ™hsil aldığım universitetdÉ™ vÉ™ digÉ™r universitetlÉ™rdÉ™ki ümumi problemlÉ™r haqda yazmışam, tÉ™krarçılıq etmÉ™k istÉ™mirÉ™m. AzÉ™rbaycanda universitetlÉ™rdÉ™ olan tÉ™hsil sistemi mÉ™ktÉ™bdÉ™kindÉ™n dÉ™ bÉ™rbaddı vÉ™ tamamilÉ™ É™zbÉ™rçi zehniyyÉ™tÉ™ É™saslanır. MüÉ™llimlÉ™rin çoxunun normal nitqi yoxdu. Bu mÉ™sÉ™lÉ™yÉ™ qayıtmayaq.
 
Amma gÉ™lin baxaq görÉ™k azÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™ nÉ™ istÉ™yir. Ona tÉ™hsil lazımdımı? AzÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™ tÉ™hsil istÉ™sÉ™ydi onu É™ldÉ™ edÉ™rdi. O tÉ™hsil istÉ™mir. Diplom istÉ™yir, qiymÉ™t istÉ™yir. Universitet dÉ™ verir. AzÉ™rbaycanda tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin 90%-i dÉ™rs istÉ™mir. Onlara universitet sadÉ™cÉ™ qız tutmaq, É™rÉ™ getmÉ™kçün tramplin kimi lazımdı.  ÜmumiyyÉ™tlÉ™, insaf naminÉ™ qeyd edim ki, tÉ™hsil nÉ™ qÉ™dÉ™r bÉ™rbad olur olsun, hal-hazırda bütün universitetlÉ™rdÉ™ oxuyan (É™zbÉ™rçilÉ™ri bura aid etmirÉ™m), normal mütaliÉ™si, tÉ™fÉ™kkürü olan tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin sayı son zamanlarda xeyli artıb. ĆŹlbÉ™ttÉ™, bunda son zamanlar kitab oxumağın kütlÉ™viləşmÉ™sinin vÉ™ maariflÉ™nmÉ™nin roludu É™sas olan. TÉ™hsil nazirliyi sÉ™viyyÉ™sindÉ™ universitetlÉ™rÉ™, tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rÉ™ göstÉ™rilÉ™n ögey münasibÉ™tin sÉ™bÉ™bini bir yazıyla izah etmÉ™k mümkün deyil. TÉ™hsil nazirliyinin ögey münasibÉ™tinÉ™ baxmayaraq aydın fikirli gÉ™nclÉ™rin, tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rin sayı sürÉ™tlÉ™ artır. Amma hÉ™min tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™r ümumi kütlÉ™nin cÉ™mi 5-10%-ni təşkil edir. YerdÉ™ qalansa təəssüf ki, savadsız, geridüĹźüncÉ™li, mentalbeyin zombi gÉ™nclÉ™rdi. Bu cür geridÉ™qalmışlığın günahı sistem, cÉ™miyyÉ™t qÉ™dÉ™r eyni zamanda özlÉ™rindÉ™di. 
 
DÉ™hşətlisi odur ki, kitab oxuyana, elmÉ™ qiymÉ™t verÉ™n adama dÉ™li, baĹźdanxarab kimi baxırlar. Dünyada, hÉ™tta É™n geridÉ™qalmış ölkÉ™dÉ™ belÉ™ bir tendensiyanın mövcudluÄźuna inanmıram. Bu gün orta-statistik AzÉ™rbaycan gÉ™nci nÉ™inki oxumur, hÉ™tta oxuyana pis baxır. Ä°nanın ki bu pafos deyil. ĹžiĹźirtmÉ™ dÉ™ deyil. Yaşım çox olmasa da, bunları dÉ™rk edÉ™cÉ™k qÉ™dÉ™r Ĺźüurum olduÄźunu düĹźünürÉ™m. TÉ™hsil, elm olmayanda mÉ™hlÉ™ söhbÉ™tlÉ™ri, oÄźru alÉ™mi söhbÉ™tlÉ™rinin olması tÉ™biidi. Ä°nanın ki, indi yazacağım uydurma deyil. ZÉ™rrÉ™ qÉ™dÉ™r dÉ™ ĹźiĹźirtmirÉ™m. Reallığı olduÄźu kimi yazıram: Bu gün AzÉ™rbaycanda beyinlÉ™ri o dÉ™rÉ™cÉ™dÉ™ zÉ™hÉ™rlÉ™nÉ™n gÉ™nclÉ™r var ki, hÉ™bsxana xÉ™yalları, türmÉ™ romantikası ilÉ™ yaĹźayırlar. Bu gün cibinÉ™ bıçaq qoyub ictimai nÉ™qliyyata minÉ™n, şəhÉ™rÉ™ gÉ™zintiyÉ™ çıxan minlÉ™rlÉ™ gÉ™nc var. Aralarında “qabağıma çıxana soxub gedim BÉ™xtiyarın, HikmÉ™tin, Rövşənin diyarına” fikriynÉ™n yaĹźayanlar sizin tÉ™sÉ™vvür etmÉ™yÉ™cÉ™yiniz qÉ™dÉ™r çoxdu. VÉ™ bütün bunların tÉ™k sÉ™bÉ™bi var, o da tÉ™hsilin olmamasıdı. 
 
Bir insan ya kitab oxumalıdı, ya qeybÉ™t edib “vorzakon” olmalıdı. Bir insan ya elmin, müasirliyin içindÉ™ olmalıdı ya da dinin, cÉ™halÉ™tin. Bu mÉ™sÉ™lÉ™lÉ™rdÉ™ seçim imkanı geniĹź deyil vÉ™ iki yoldan biri seçilmÉ™lidi. AzÉ™rbaycan gÉ™ncliyi geriliyi seçir.  AzÉ™rbaycanda son zamanlar dinin, “vorzakon” söhbÉ™tlÉ™rinin  ayaq basması çox tÉ™hlükÉ™li tendensiyadı vÉ™ cÉ™miyyÉ™tin sekulyar tÉ™bÉ™qÉ™si tÉ™rÉ™findÉ™n təəssüf ki, bu hadisÉ™yÉ™ hÉ™ssas yanaşılmır. 
 
GÉ™lÉ™k digÉ™r bir problemÉ™. ĆŹsas problemÉ™. Bu gün azÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™nin özünü ifadÉ™ etmÉ™ bacarığı, hüququnu qoruma instinkti yoxdu. UĹźaqlıqdan É™lindÉ™n alınıb. Burda populistlik edib, ODTÜ-ni nümunÉ™, presedent kimi göstÉ™rmÉ™k fikrim yoxdu. Bizim o sÉ™viyyÉ™yÉ™ çatmağımıza É™n azı bir neçÉ™ on illik var. SöhbÉ™t ondan gedir ki, bu gün azÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™ heç É™n adi hüququnu da qorumağı bacarmır. Onu sÉ™bÉ™siz yerÉ™ dÉ™rsdÉ™n çıxardan müÉ™llimÉ™ etiraz edÉ™ bilmir. Qorxur. Diplomu itirmÉ™kdÉ™n. Yuxarda diplomun azÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™ üçün nÉ™ qÉ™dÉ™r önÉ™mli olduÄźunu yazmışdım. Ä°ndi bir daha tÉ™krar edirÉ™m. TÉ™lÉ™bÉ™nin universitetlÉ™ baÄźlı bütün planı, istÉ™yi diploma fokuslanıb. Onun azadlığı, gÉ™ncliyi, tÉ™hsili vecinÉ™ dÉ™ deyil. TÉ™lÉ™bÉ™ birliyindÉ™n isÉ™ söhbÉ™t gedÉ™ bilmÉ™z. Bir dÉ™fÉ™ bir müÉ™llim dÉ™rsdÉ™ tÉ™lÉ™bÉ™lÉ™rlÉ™ pis davrandı. VÉ™ mÉ™n buna etiraz olaraq getdim qapının aÄźzında durdum, müÉ™llimin sözünü kÉ™sÉ™rÉ™k bütün tÉ™lÉ™bÉ™ yoldaĹźlarımı dÉ™rsdÉ™n çıxmaÄźa çağırdım. 2-3 nÉ™fÉ™rdÉ™n baĹźqa heç kim çıxmadı. Qorxdular. Ä°tirÉ™cÉ™yi tÉ™k Ĺźey 1 qaib olan adamların diplomu itirmÉ™kdÉ™n necÉ™ qorxduÄźunu artıq siz düĹźünün. Bu kimi onlarla hadisÉ™lÉ™r yaĹźamışam, yüzlÉ™rlÉ™sini eĹźitmişəm. VÉ™ É™n pis tÉ™sir edÉ™ni dÉ™ odur ki, etiraz edÉ™ bilmÉ™yÉ™n adamlar sonradan gedib kiĹźilikdÉ™n, mentalitetdÉ™n, vor alÉ™mindÉ™n danışırlar. 
 
AzÉ™rbaycanlı tÉ™lÉ™bÉ™ oxumur, etiraz etmir. Ona öz bÉ™dbÉ™xtliyini deyÉ™n adama düĹźmÉ™n gözüylÉ™ baxır. Hansısa birləşmÉ™dÉ™n söhbÉ™t belÉ™ gedÉ™ bilmÉ™z.  Haqqını tapdala, tÉ™hsil vermÉ™, susacaq. Adi bir müzakirÉ™ zamanı dinÉ™ qarşı bir fikir söylÉ™ (elmi sübutun olsa belÉ™) tÉ™sÉ™vvür etmÉ™yÉ™cÉ™yin şəkildÉ™ mütəşəkkil, təşkilatlanmış bir şəkildÉ™ üstünÉ™ gÉ™lÉ™cÉ™klÉ™r. Adamlar din uÄźrunda apardıqları mübarizÉ™nin onda birini haqqları, tÉ™hsil uÄźrunda mübarizÉ™yÉ™ hÉ™sr etsÉ™ydi indi mÉ™n bu yazını yazmazdım. 
 
BizlÉ™rin etiraz etdiyi, bÉ™yÉ™nmÉ™diyimiz yaĹźlı nÉ™sillÉ™ müqayisÉ™dÉ™ çox geridÉ™ qalmışıq. Onlar mükÉ™mmÉ™lÉ™ yaxın Sovet tÉ™hsil sistemindÉ™n keçiblÉ™r, biz isÉ™ bÉ™rbad, iylÉ™nmiĹź AzÉ™rbaycan tÉ™hsil sistemindÉ™n. Onlar sekulyar ölkÉ™dÉ™ yaĹźayıblar. Biz isÉ™ Ä°ranın günü-gündÉ™n öz mollalarının sayını artırdığı cahil AzÉ™rbaycanda. Onlar normal maaĹź, tÉ™qaüd alıblar, biz isÉ™ yolpulu, siqaretpulu alırıq. DeyÉ™cÉ™yim odur ki, elÉ™ sistemnÉ™n çıxan insanların yaratdığı, qurduÄźu, bizlÉ™rÉ™ verdiyi dövlÉ™t, cÉ™miyyÉ™t budursa, É™litÉ™sbehli, çeçenka saçlı, qabağına çıxana söz atan É™rgÉ™nbeyinlilÉ™rin, tükÉ™zbanların yaradacağı cÉ™miyyÉ™t bundan qat-qat bÉ™rbad olacaq. Artıq sırf bu mövzuda bir-neçÉ™ dÉ™fÉ™ yazmışam.
 
Ay qardaĹźlar, bacılar. CÉ™miyyÉ™tin, ölkÉ™nin gÉ™lÉ™cÉ™yi olan gÉ™nclÉ™r mÉ™hvÉ™ gedir. BÉ™lkÉ™ siz fÉ™rqindÉ™ deyilsiniz, amma bu artıq qarşısı alınmaz bir problemÉ™ çevrilmÉ™kdÉ™di. Bunu durdurmalıyıq. Durdurmasaq bu adamlar - gÉ™lÉ™cÉ™yin ailÉ™ sahiblÉ™ri, ataları, anaları bÉ™dbÉ™xt, cahil, savadsız bir nÉ™sil yetiĹźdirÉ™cÉ™klÉ™r. Ä°ndi az da olsa ümid var.
 
Ä°lkin RüstÉ™mzadÉ™
Kultura.az

 

Yuxarı