post-title

Edward W. Said: Orientalizm


GiriĹź 
I

1975-76-cı illÉ™rin dÉ™hşətli vÉ™tÉ™ndaĹź mĂĽharibÉ™si vaxtı Beyruta gedÉ™n bir fransız jurnalist xaraba qalmış bazara baxaraq belÉ™ yazırdı: “Bura bir vaxtlar ... Chauteaubriand vÉ™ Nervalın ŞərqinÉ™ bÉ™nzÉ™yirdi”. O haqlı idi, xĂĽsusilÉ™ bir avropalı olaraq, elÉ™ deyilmi? Şərq, demÉ™k olar ki, avropalı kəşfi idi vÉ™ uzaq keçmiĹźdÉ™n etibarÉ™n insanlarda xĂĽlyalar oyadan, qÉ™ribÉ™ təəssĂĽratlar yaradan, özĂĽnÉ™mÉ™xsus mÉ™xluqları vÉ™ mÉ™nzÉ™rÉ™lÉ™ri ilÉ™ fövqÉ™ladÉ™ tÉ™crĂĽbÉ™lÉ™rÉ™ yol açan bir yer idi. Ä°ndi o yoxa çıxırdı; mĂĽÉ™yyÉ™n mÉ™nada artıq öz vaxtını bitirmiĹźdi. Bu iĹźin şərqlilÉ™rin dÉ™ ziyanına olması bÉ™lkÉ™ dÉ™ qÉ™ribÉ™ idi, lakin Chateaubriand vÉ™ Nerval dövrĂĽndÉ™ dÉ™ orada şərqlilÉ™r yaĹźamışdı vÉ™ indi É™zab çəkÉ™n dÉ™ onlar idi. Avropalı sÉ™yahÉ™tçi üçün É™sas mÉ™sÉ™lÉ™ Şərqin vÉ™ onun mĂĽasir taleyinin avropalı gözĂĽ ilÉ™ tÉ™qdimatı idi. Bunun o jurnalist vÉ™ qÉ™zetinin fransız oxucuları üçün tam baĹźqa bir ictimai É™hÉ™miyyÉ™ti vardı. 

Amerikalılar Şərq mÉ™sÉ™lÉ™sindÉ™ eyni Ĺźeyi hiss etmÉ™yÉ™cÉ™klÉ™r. Onlar üçün Şərq son dÉ™rÉ™cÉ™ fÉ™rqlidir; Uzaq Şərqdir, É™sasÉ™n Çin vÉ™ Yaponiyadır. Amerikalılardan fÉ™rqli olaraq fransızlar vÉ™ ingilislÉ™r (vÉ™ onlar qÉ™dÉ™r olmasa da almanlar, ruslar, ispanlar, portuqaliyalılar, italyanlar vÉ™ isveçrÉ™lilÉ™r) mÉ™nim Orientalizm adlandıracağım nÉ™snÉ™dÉ™ uzun bir É™nÉ™nÉ™yÉ™ malikdirlÉ™r. Orientalizm, Şərq ilÉ™ (avropalı-qÉ™rbli tÉ™crĂĽbÉ™sindÉ™ onun tutduÄźu xĂĽsusi yer göz önĂĽnÉ™ alınaraq) É™ldÉ™ edilmiĹź uzlaĹźmadır. Şərq yalnız Avropaya bitiĹźik deyil; o, hÉ™mçinin Avropanın É™n böyĂĽk, É™n zÉ™ngin vÉ™ É™n qÉ™dim mĂĽstÉ™mlÉ™kÉ™lÉ™rinin olduÄźu yerdir, qurduÄźu mÉ™dÉ™niyyÉ™tlÉ™rin vÉ™ danışdığı dillÉ™rin mÉ™nbÉ™yidir, mÉ™dÉ™ni rÉ™qibidir vÉ™ onun É™n dÉ™rin vÉ™ É™n çox tÉ™krarlanan Ă–zgÉ™ obrazlarından biridir. Bundan É™lavÉ™, Şərq, onun É™leyhdar obrazı, ideyası, şəxsiyyÉ™ti, tÉ™crĂĽbÉ™si sifÉ™tindÉ™ Avropanın (yaxud QÉ™rbin) tÉ™sisinÉ™ yardımçı olmuĹźdur. 

Bununla yanaşı, bu Şərqin heç bir Ĺźeyi xÉ™yal mÉ™hsulu deyil: Şərq, QÉ™rbin maddi sivilizasiya vÉ™ mÉ™dÉ™niyyÉ™tinin ayrılmaz tÉ™rkib hissÉ™sidir. Orientalizm, mÉ™dÉ™ni vÉ™ hÉ™tta ideoloji cÉ™hÉ™tdÉ™n, arxasında institutlar, sözlÉ™r, elm, tÉ™svirlÉ™r, doktrinalar, hÉ™tta mĂĽstÉ™mlÉ™kÉ™ bĂĽrokratiyaları vÉ™ mĂĽstÉ™mlÉ™kÉ™ ĂĽsulları dayanan bir mĂĽhakimÉ™ (diskurs) formasını ifadÉ™ vÉ™ tÉ™msil edir. Bunun mĂĽqabilindÉ™, baxmayaraq ki, bizim son Yaponiya, Koreya vÉ™ Hind-Çin macÉ™ralarımızın indi daha ayıq, daha realist "Şərq" şüuru ilÉ™ nÉ™ticÉ™lÉ™nmÉ™si lazımdır, Amerikanın Şərq anlayışı daha artıq dayaz görĂĽnÉ™cÉ™kdir. Bundan É™lavÉ™, Amerikanın Yaxın (Orta) ŞərqdÉ™ki artan siyasi vÉ™ iqtisadi rolu bizim (avropalıların) Şərq anlayışımızdan çox Ĺźey tÉ™lÉ™b etmÉ™kdÉ™dir. 

Oxucuya (xüsusilə gələcək səhifələrdə) aydın olacaq ki, Orientalizmdə mənim qəsdim, fikrimcə bir-birindən asılı olan bir çox şeydir. Şərqşünaslığın ən asan qəbul olunan mənası akademik mənasıdır və həqiqətən də, bu ad bəzi elmi təşkilatlarda hələ də işə yaramaqdadır. Xüsusi yaxud ümumi cəhətlərindən asılı olmayaraq Şərqdən dərs deyən, ondan yazan, onu tədqiq edən - antropoloq, sosioloq, tarixçi yaxud filoloq olsun - hər kəs Orientalistdir və gördüyü iş də Orientalizmdir. Bu gün mütəxəssislərin Orientalizm terminindən daha çox Şərq tədqiqatları və ya sahə tədqiqatları (Oriental and area studies) adına üstünlük verdikləri həqiqətdir; bunun səbəbi terminin həm qeyri-müəyyən və çox ümumi olması, həm də Avropa müstəmləkəçiliyinin on doqquzuncu əsr və iyirminci əsrin əvvəllərindəki insana yuxarıdan aşağı baxan idarəçi münasibətini xatırlatmasıdır. Yenə də mövzusu "Şərq" olan, əsas səlahiyyəti özünün yeni və köhnə forması ilə Orientalist olan kitablar yazılmaqda və konqreslər keçirilməkdədir. Yəni bir vaxtlar olduğu kimi canlı olmasa da, Orientalizm, Şərq və şərqliyə aid doktrina və tezisləri ilə akademik çevrələrdə dolaşmaqdadır.

ZÉ™nginliyi, nÉ™ql ĂĽsulu, ixtisas sahÉ™lÉ™ri vÉ™ ismarıcları qismÉ™n bu kitabın mövzusu olacaq bu akademik É™nÉ™nÉ™ üçün Orientalizmin daha geniĹź bir mÉ™nası vardır: Orientalizm "Şərq" (Orient) ilÉ™ (çox vaxt) "QÉ™rb" (Oksident) arasındakı ontoloji vÉ™ epistemoloji fÉ™rqÉ™ söykÉ™nÉ™n düşüncÉ™ formasıdır. YÉ™ni aralarında ĹźairlÉ™r, romançılar, fÉ™lsÉ™fəçilÉ™r, siyasi nÉ™zÉ™riyyəçilÉ™r, iqtisadçılar vÉ™ imperiya idarəçilÉ™ri olan geniĹź bir yazı adamı kĂĽtlÉ™si Şərqin, Şərq xalqlarının É™nÉ™nÉ™lÉ™ri, "zehniyyÉ™ti", taleyi, vÉ™ s. ilÉ™ É™laqÉ™li olan geniĹź nÉ™zÉ™riyyÉ™lÉ™rindÉ™, dastanlar vÉ™ sosioloji tÉ™svirlÉ™rindÉ™, siyasi hesabatlarında Şərq ilÉ™ QÉ™rb arasındakı É™sas fÉ™rqi çıxış nöqtÉ™si qÉ™bul ediblÉ™r. Bu Orientalizm Esxil, HĂĽqo, Dante vÉ™ Marksla uzlaşır. Bu giriĹź hissÉ™sindÉ™, bir az irÉ™lidÉ™, bu cĂĽr geniĹź şəkildÉ™ nÉ™zÉ™rdÉ™n keçirilÉ™n bir "sahÉ™dÉ™" qarşımıza çıxacaq metodoloji problemlÉ™rÉ™ toxunacaÄźam. 

Orientalizmin elmi vÉ™ az-çox xÉ™yali mÉ™naları arasında davamlı bir mĂĽbadilÉ™ vardır vÉ™ on sÉ™kkizinci É™srin sonlarından bu yana da, bu ikisi arasındakı al-ver É™hÉ™miyyÉ™tli ölçüdÉ™ vÉ™ xeyli intizamlı (hÉ™tta bÉ™lkÉ™ qaydalara tabe) olmuĹźdur. Ä°ndi Orientalizmin üçüncĂĽ mÉ™nasına gÉ™lÉ™k: Bu mÉ™nada Orientalizm, digÉ™r iki mÉ™nanın hÉ™r birindÉ™n tarixi vÉ™ maddi olaraq daha çox mĂĽÉ™yyÉ™nliyÉ™ malikdir. On sÉ™kkizinci É™sr sonlarını kobudca mĂĽÉ™yyÉ™n olunmuĹź bir baĹźlanğıc qÉ™bul etsÉ™k, Orientalizm Şərq ilÉ™ məşğul olan korporativ mĂĽÉ™ssisÉ™ kimi mĂĽzakirÉ™ vÉ™ analiz edilÉ™ bilÉ™r; bunun üçün, o, Şərq haqqında mĂĽhakimÉ™lÉ™r yĂĽrĂĽdĂĽr, Şərq haqqındakı qÉ™naÉ™tlÉ™ri tÉ™sdiqindÉ™n keçirir, Şərqi tÉ™svir edir, tÉ™dris edir, mÉ™skunlaĹźdırır, idarÉ™ edir; qısacası, Orientalizm ŞərqÉ™ dominantlıq etmÉ™k, onu yenidÉ™n qurmaq vÉ™ onun hakimi olmaq üçün QÉ™rbin tapdığı bir yoldur. MÉ™n burada, OrientalizmÉ™ tÉ™rif vermÉ™k üçün Michel Foucaultun "Biliyin arxeologiyası" vÉ™ "Disiplin vÉ™ cÉ™za" adlı É™sÉ™rlÉ™rindÉ™ tÉ™svir etdiyi mĂĽhakimÉ™ (diskurs) anlayışından istifadÉ™ni faydalı bildim. 

FikrimcÉ™, Orientalizmi bir mĂĽhakimÉ™ ĂĽslubu olaraq araĹźdırmadan, fövqÉ™ladÉ™ sistematik disiplini baĹźa dĂĽĹźmÉ™k mĂĽmkĂĽn deyil, hansı ilÉ™ ki, Avropa mÉ™dÉ™niyyÉ™ti Aydınlanma Çağından sonra siyasi, sosioloji, hÉ™rbi, ideoloji, elmi vÉ™ fikri baxımdan Şərqi idarÉ™ etmÉ™yi vÉ™ hÉ™tta tÉ™sis etmÉ™yi bacarmışdır. HÉ™mçinin Orientalizm elÉ™ hakim bir mövqe sahibi idi ki, Şərq haqqında yazı yazan, düşünÉ™n, yaxud ŞərqdÉ™ fÉ™aliyyÉ™t göstÉ™rÉ™n bir kimsÉ™ Orientalizmin düşüncÉ™ vÉ™ fÉ™aliyyÉ™tÉ™ gÉ™tirdiyi mÉ™hdudiyyÉ™tlÉ™ri nÉ™zÉ™rÉ™ almadan keçinÉ™ bilmÉ™zdi. Qısacası, Orientalizm ĂĽzĂĽndÉ™n Şərq düşüncÉ™ vÉ™ hÉ™rÉ™kÉ™tin azad mövzusu deyildi (deyil). Bu, o demÉ™k deyil ki, Orientalizm Orient (Şərq) haqqındakı hÉ™r Ĺźeyi tÉ™k tÉ™rÉ™fli mĂĽÉ™yyÉ™n edir, lakin bu, onun (nÉ™ vaxt o mĂĽÉ™yyÉ™n varlıq - Şərq mĂĽzakirÉ™ mövzusu olsa) qaçınılmaz olaraq (dövrÉ™yÉ™ girÉ™n vÉ™) tÉ™sir icra edÉ™n mÉ™nfəətlÉ™r hörgĂĽsĂĽ olduÄźu demÉ™kdir. Bu kitab bunun necÉ™ baĹź verdiyini göstÉ™rmÉ™yÉ™ çalışacaqdır. Kitabda, hÉ™mçinin, Avropa mÉ™dÉ™niyyÉ™tinin özĂĽnĂĽ Şərqin yerinÉ™ bir növ iqamÉ™ vasitÉ™si (vÉ™ hÉ™tta yeraltındakı görĂĽnüşü) edÉ™rÉ™k necÉ™ gĂĽc vÉ™ kimlik qazandığını da göstÉ™rmÉ™yÉ™ çalışacaÄźam. 

Tarixi və mədəni baxımdan Şərqdəki fransız və ingilis mövcudiyyəti ilə - İkinci Dünya Müharibəsindən sonra Amerikanın üstünlüyü ələ keçirməsinə qədər - hər hansı digər Avropa yaxud Atlantik dövlətinin mövcudiyyəti arasında istər keyfiyyət, istərsə də kəmiyyət baxımından fərq vardır. Ona görə də Orientalizmdən bəhs etmək (tamamilə olmasa da) xüsusilə ingilis və fransız mədəniyyət təşəbbüsündən; içinə təxəyyülü, bütün Hindistan və Şərqi Aralıq dənizi ölkələrini (Levant), İncil nüsxələrini və İncil diyarlarını, ədviyyat ticarətini, müstəmləkə ordularını, uzun bir müstəmləkə rəhbərlik ənənəsini, müdhiş elmi küliyyatı, saysız Şərq 'mütəxəssisi' və 'ənsarını', Oriental professorluğu, kompleks Şərq anlayışlar silsiləsini (Şərq despotluğu, Şərq ehtişamı, Şərq qəddarlığı, Şərq şəhvətpərəstliyi), əhliləşdirilərək Avropa istifadəsinə məxsus edilən bir çox Şərq təriqət, fəlsəfə və irfanı (hesab edirəm ki, siyahı istənilən qədər uzadıla bilər) kimi xeyli fərqli sahəni alan bir proyektdən bəhs etmək deməkdir. Demək istədiyim budur ki, Orientalizm İngiltərə ilə Fransa və Şərq (hansı ki, bu Şərq on doqquzuncu əsrin əvvəllərinə qədər yalnız Hindistan və İncil diyarları mənasında idi) arasındakı ünsiyyətdən meydana çıxıb. On doqquzuncu əsrin əvvəllərindən İkinci Dünya Müharibəsinin sonuna qədər Fransa və İngiltərə Şərqə və Orientalizmə hakim idilər; İkinci Dünya Müharibəsindən bu yana Şərqə Amerika hökm etmiş və ona Fransa və İngiltərənin bir vaxtlar yanaşdığı kimi yanaşmaqdadır. Bütün hallarda Oksidentin (İngiltərə Fransa və ya Amerikanın) nisbi üstünlüyünü əks etdirməklə yanaşı, dinamikası son dərəcə məhsuldar olan həmin ünsiyyətdən mənim Orientalist adlandırdığım böyük həcmli mətnlər meydana çıxmaqdadır...

Tərcümə: Misir Məmmədli
Yuxarı